Betteke van Ruler en Frank Körver hebben het Strategisch Communicatie Frame ontwikkeld voor het bepalen van een effectieve communicatiestrategie. Dat kan gaan om een strategie voor de lange termijn voor de organisatie, een communicatiestrategie voor een op handen zijnde fusie of overname, of een strategie waarmee je programmadoelen wilt realiseren.
In hun publicatie delen zij 10 adviezen voor de ontwikkeling van zo’n strategie. Ze zijn toepasbaar bij ieder soort van strategisch communicatieproces:
1. Start met je Visie op de bijdrage van Communicatie
Die is erg bepalend voor waar jij je mee wilt bemoeien en hoe je tegen issues in en om de organisatie aankijkt. Begin daarmee, bespreek wat je een topprestatie vindt van een communicatieprofessional en vraag je af waarom je dat vindt. Denk na over welke rol je als afdeling, unit of professional wilt spelen in of voor de organisatie. Maak dat allemaal concreet, verbeeld het op een leuke manier, maak een mooie one-liner met hoge plakfactor, en toets je keuzes daar steeds aan.
2. Kies voor de inclusieve aanpak
Een strategie ontwikkel je niet in je eentje. Onmogelijk. Denk heel goed na over wie je bij het proces gaat betrekken. Dat kunnen directe collega’s zijn, maar het kunnen ook personen van andere afdelingen zijn. Wij geloven sterk in de kracht van diversiteit. Waarom niet de business of investor relations uitnodigen als het gaat over reputatie? Waarom niet HR-professionals laten meedenken als het gaat over verandervraagstukken? Waarom niet IT-ers uitnodigen als het gaat om de ontwikkeling van een nieuw social intranet? Gewoon doen.
3. Maak er een feestje van
De kwaliteit van het proces is in grote mate bepalend voor het eindresultaat. Zorg ervoor dat de strategie op een plezierige manier tot stand komt. Trek je bijvoorbeeld voor werksessies niet terug in een bedompte kelder, maar zoek een mooie, grote ruimte op. Laat chagrijn buiten de deur. Gebruik inspirerende werkmethodes, geef de ruimte voor sprankelende visioenen en zorg dat je altijd weer met je voeten op de grond komt. Wees trots op wat je samen ontwikkeld. Zorg voor goede koffie en iets lekkers erbij. En vier met elkaar het eindresultaat.
4. Neem de tijd
Strategieontwikkeling is geen trucje. Het is geen kwestie van afvinken. Aandacht, scherpte en creativiteit zijn cruciaal. Zorg er dan ook voor dat je voldoende tijd hebt voor het goede gesprek. Niets is dodelijker voor creativiteit dan een tikkende klok. Ben je na afloop van een sessie nog niet tevreden? Plan dan vooral nog een sessie in en maak afspraken over wat je dan wilt bereiken. Enige discipline is ook belangrijk: kom nooit te laat bij werksessies en ga natuurlijk ook niet eerder weg vanwege “die andere belangrijke meeting”. Niets is dodelijker dan dat je laat zien dat je dit toch niet zo belangrijk vindt.
5. Verkies dialoog boven discussie
Bij het ontwikkelen van de strategie komen tal van onderwerpen aan bod. Soms kunnen onderwerpen uitermate gevoelig zijn. Het risico op een pittige discussie is dan reëel. Wees daar alert op. Een goede discussie is nooit weg, maar wij geven de voorkeur aan een stevige dialoog. Luister naar elkaar en begrijp elkaar. En als er zaken niet zijn uitgesproken, zoek daar dan een goed moment voor. Alleen zo wordt het een strategie van iedereen.
6. Maak keuzes
Het Strategisch Communicatie Frame is er op gericht om je te helpen bij het maken van keuzes. Het maken van keuzes is essentieel, zeker als de resources beperkt zijn. In het Strategisch Communicatie Frame zeiden we al dat je je een beetje umheimisch moet voelen bij de strategie. “If you are entirely comfortable with your strategy, there’s a strong chance it isn’t very good. You need to be uncomfortable and apprehensive: true strategy is about placing bets and making hard choices” (Roger L. Martin, Harvard Business Review, jan/feb 2014).
7. Divergeer en convergeer
Zoek vooral eerst de breedte op, voordat je de diepte ingaat. Verken opties, benoem scenario’s, discussieer over mogelijkheden maar ga vooral niet te snel de diepte in. Gebruik dus veel, heel veel flipovers en brown papers. En zoek dan naar verbanden, streep mogelijkheden weg en kom met elkaar tot de essentie. Het is belangrijk dat hoofd- en bijzaken uit elkaar worden gehaald. Houd daartoe continu de opdracht voor ogen. Waartoe dient de strategie? Tip: lees het boek de Pyramid Principe van Barbara Minto.
8. Focus op de zaken waar je invloed op kan uitoefenen
Te vaak merken we dat in werksessies wordt gediscussieerd over zaken waar je als communicatieprofessional geen invloed op hebt. Bijvoorbeeld: van de strategie van de onderneming kun je zeggen wat je wilt, maar als deze is vastgesteld, zul je het ermee moeten doen. Social media zijn here to stay, of je dat nou prettig vindt op niet. Bezuinigingen zijn vaak onherroepelijk, prettig of niet. Focus op datgene waar je wél invloed op hebt, wat bij jouw verantwoordelijkheden hoort. Geklaag over zaken die buiten je invloedssfeer liggen, is overigens ook zonde van de tijd. Niet doen dus.
9. Kill your darlings
We zeggen het continu: strategie is keuzes maken. Dat kan betekenen dat sommige keuzes niet jouw voorkeur hebben. Of dat jouw briljante idee niet enthousiast wordt ontvangen. Het zij zo. ‘Kill your darlings’. Soms is het essentieel. Door nodeloze ballast weg te snijden, wordt de strategie alleen maar scherper.
10. Zorg voor enthousiasme bij de top
Als je de steun hebt van de ceo, de programmadirecteur of een andere opdrachtgever zul je een stuk sterker in je schoenen staan. Je strategie zal er een stuk serieuzer worden genomen. Neem de top mee in het proces. En wees volkomen helder hoe de aanpak en de uitkomst (de strategie) bijdragen aan het realiseren van de organisatiedoelen.
Van het Strategisch Communicatie Frame is een vierde druk verschenen. Daarin zijn de ervaringen van 25 communicatieprofessionals opgenomen.
Illustratie gajus / 123RF
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!