‘Weinig engagement bij Europese jongeren’


Dat blijkt uit het jaarlijks terugkerende Europese onderzoeksproject Youth Builds Europe waar CJP in de zomer van 2005 het veldwerk in Nederland voor heeft verricht. Aan het project doen dertien Europese landen mee. Doelstelling is uitspraken te kunnen doen over de mening, houding en gevoelens van de Europese jongere over specifieke topics. Dit jaar was de vraag of en hoe jongeren participeren in het politieke en maatschappelijke debat.
Volgens het onderzoek zien de meeste jongeren geen noodzaak om op te komen voor hun eigen standpunten. Als dat wel het geval is, hebben jongeren het gevoel dat er niet naar hen wordt geluisterd. Uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren in hun eigen omgeving juist wél voor hun mening uitkomen. Daar wordt het uitdragen van je standpunten juist gezien als hét middel om door leeftijdsgenoten serieus te worden genomen te worden. De jongeren nemen volwassenen op hun beurt weinig serieus: ze vinden hen 'passief en knorrig' in het uitdragen van hun standpunten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGevestigde belangenorganisaties, zoals goede doelen, blijken opvallend hoog te scoren onder jongeren. Tegelijkertijd voelen weinig jongeren zich geroepen zich hiervoor in te zetten. Om jongeren aan je te binden is volgens de onderzoekers meer nodig dan sympathie wekken. Jongeren kijken niet zozeer naar de ideële kant, maar wegen vooral af in welke mate hun betrokkenheid zich direct terug vertaalt in eigen belangen.
De onderzoekers concluderen dat de Europese jeugd van tegenwoordig een te welvarend leven lijdt en dat hun zelfrelativering te groot is voor 'prangende' behoeften in materieel of ideëel opzicht. Als er al iets is waarvan ze wakker liggen, dan is het van elkaar: jongeren willen niets liever dan contact met elkaar. Iedere vorm van tijdsbesteding staat in het teken van onderling contact en alle beslissingen worden daarop afgewogen. Ideële organisaties die jongeren willen bereiken, krijgen van CJP de volgende tips: 1) Neem jongeren serieus, maar jezelf niet te zeer; 2) Versimpel je boodschap; 3) Maak juist gebruik van het egocentrisme van jongeren; 4) Hanteer de 80/20 regel, 20% wil zich actief inzetten, 80% niet
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid