Overslaan en naar de inhoud gaan

Wees je als organisatie bewust van je blinde vlekken

Mildred Hofkes vraagt zich af hoe lang organisaties straffeloos kunnen blijven greenwashen.
Mildred Hofkes
Mildred Hofkes
Mildred Hofkes
Mildred Hofkes

Op Internet circuleert een clipje van de Nederlandse band Hang Youth over een protestlied met als titel ‘Shell is een prima bedrijf, als ik de website mag geloven’. De zanger Abel van Gijlswijk zingt daarin (vrij vertaald)  ‘Gratis geld in de grond, in de zee, lekker bezig, met al die groene shit op de website’. Met het lied probeert de zanger ons als burger en consument te laten inzien hoe wij gaan geloven in de verhalen van bedrijven zoals Shell, over hun ‘groene intenties en ambities’ en dat zij de wereld voor ons gaan verbeteren, omdát wij die verhalen graag wíllen geloven. Omdat wij in de kern goedgelovig zijn. Terwijl het tegendeel waar is. Shell wil vooralsnog alleen maar méér olie uit de grond halen, zo maakte de topman van Shell in juni 2023 bekend. Hiermee ligt Shell letterlijk op ramkoers met het akkoord van Parijs uit 2015 dat stelt dat de opwarming van de aarde onder de anderhalve graad dient te blijven voor een leefbaar klimaat. En hiermee negeert Shell tevens de rechtelijke uitspraak van de Haagse rechtbank van mei 2021, waarin de rechter Shell oplegt om de CO2-uitstoot van haar activiteiten in 2030 te hebben teruggebracht tot 45 procent van het niveau van 2019.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in