Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat vind jij nou van... communiceren na een hack

In de rubriek 'Wat vind jij nou van?' geeft een vakgenoot zijn mening over het nieuws. Vandaag: communiceren na een hack: ja of nee?
hack
© ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar
hack
© ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

In de nacht van vrijdag op zaterdag werd bekend dat de aan Rusland gelinkte hackersgroep, die bekendstaat als REvil, gijzelsoftware wist te verspreiden via software van het bedrijf Kaseya. Die beheert veel IT-systemen van bedrijven. De klanten van die bedrijven kunnen door de hack ook getroffen zijn. Criminelen gebruiken gijzelsoftware, ook wel ransomware, om systemen te versleutelen voor losgeld. 

related partner content for mobile comes here

Supermarktketen Coop moest in Zweden door de hack bijna al zijn 800 winkels sluiten naar aanleiding van de hack, omdat de kassasystemen niet meer werkten. Coop kon dan ook niet anders dan open zijn over de oorzaak van de sluiting. Slechts mondjemaat kwamen namen naar buiten van Nederlandse bedrijven die werden getroffen door de grote hack. 

Vaak wordt reactief gecommuniceerd; pas als klanten of journalisten het probleem op het spoor zijn. Journalisten van het AD kwamen vorige week op het spoor dat hackers account-, adres- en onderzoeksgegevens hadden buitgemaakt van medewerkers van de Universiteit Leiden. De universiteit bevestigde dit bericht, maar trad er niet zelf over naar buiten, vermoedelijk uit angst voor reputatieschade. 

Wat is wijsheid na een hack: transparantie of wachten tot de storm voorbij is?

We vroegen het Mirjam Adriaanse, PR consultant bij Itsarep. 

 

Adriaanse is van mening dat er steeds meer begrip komt voor getroffen bedrijven, veel meer dan een aantal jaar geleden. 'Hoe vervelend ook, we staan niet echt meer te kijken van een datalek, hackpoging of ransomware-aanval. Omdat het haast wel dagelijkse praktijk is, lijkt er ook meer begrip te zijn voor de getroffen bedrijven. Ook in de berichtgeving van nieuwsmedia is niet alleen maar aandacht meer voor de gedupeerden, zoals de klanten die niet meer kunnen pinnen, maar krijgen ook bedrijven steeds vaker de kans hun kant van het verhaal uit te leggen.'

'Maak hier gebruik van en communiceer open en transparant. Wees ook eerlijk als je het antwoord niet direct paraat hebt, het onderzoek nog loopt en er hard aan een oplossing wordt gewerkt. Hierbij is het raadzaam om een plan voor crisiscommunicatie klaar te hebben liggen en de woordvoerder te trainen. Zo beperk je de reputatieschade en zorg je voor vertrouwen bij klanten en medewerkers.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in