Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat strategen van creatieven vinden en andersom

Tijd voor een feedbackronde. Wat vinden strategen en creatieven écht van elkaar en wat kan er beter?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Een RA*W Report van Moniek van Westerop (junior planner bij J. Walter Thompson Amsterdam) van de workshop van Sam Saunders (Creative Consultant) en Tom Morton (Strategy Vice President, R/GA), tijdens het .

related partner content for mobile comes here

Strategie en creatie. Samen zijn ze de denkkracht achter prijswinnend werk. Ze kunnen niet zonder elkaar, maar vaak ook niet met elkaar. Toen Sam van een gefrustreerde collega-creatief hoorde dat een strateeg hem had gebriefd door hem een USB stick te overhandigen met daarop een 2GB PowerPoint presentatie, besloot hij op onderzoek uit te gaan. Welke overtuigingen over elkaar houden strategen en creatieven er op na? Is het niet gewoon tijd dat we ons hart luchten? Dan kunnen we samen (nog) beter werk maken. Samen met Sam ondervroeg Tom 98 creatieven en strategen. De output: pijnlijke waarheden, hilarische misvattingen, opbouwende kritiek en concrete tips, waarvan ik denk dat jonge ambitieuze strategen en creatieven veel kunnen leren.

Gefrustreerd en nukkig

We beginnen bij het begin. Wat vinden strategie en creatie van elkaar? Creatieven vinden dat strategen – lees en huiver – gefrustreerde creatieven zijn. Ze geven de aanzet voor een idee en willen vervolgens zelf de bal inkoppen. Strategen vinden op hun beurt creatieven nukkig en lastig om mee te werken, maar zien ze wel als de meest coole collega’s.

Wat kunnen we hiervan leren? Kickstarters in creative briefs (lees: zo’n soort idee wil ik) kun je als strateeg beter niet bijvoegen. Actief meedenken tijdens het concepten mag natuurlijk wel. Creatieven mogen minder met de hakken in het zand. Een open werkhouding is wel zo fijn. Blijf verder gewoon zo cool als je bent.

Strategische creatieven en de onderzoekende strateeg

Een logische volgende vraag van Sam en Tom was: wat zou je willen dat de ander van je weet? Boodschap van creatie aan strategie: wij kunnen echt wel strategisch denken. Onderschat dat niet. Boodschap van strategie aan creatie: de creative brief is slechts het eindproduct. Het strategische denkwerk voorafgaand vergt tijd en pijn in je hoofd. En oh ja, we zijn geen gefrustreerde creatieven. We vinden onderzoek doen oprecht leuk.

Sam sluit af met de laatste tips. Creatieven willen geen creatieve brief met ellenlange verhalen en onzinnigheid. Insights insights insights. Dat willen ze zien. En graag zo kort en bondig mogelijk. Strategen mikken opnieuw op de werkrelatie. Minder nukken, meer openheid. Als we dit nu allemaal goed in onze oren knopen en samen het creatieve front vormen, zullen daar pareltjes van ideeën uit ontstaan. Doen? Doen! Ik weet wat me te doen staat.

RA*W doet voor Adformatie dagelijks verslag van Cannes Lions 2016. Meer lezen? Volg ons

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in