Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom alles een naam krijgt

Belubberd met een kokkie.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Een groepje Noorderlicht-fotografen zag een wonderlijk fenomeen tegen de nachtelijke sterrenhemel: een 25 kilometer lange sliert confetti van oplichtende ionen. Ionen zijn piepkleine dingetjes die gloeien als ze verhit worden. Ja, wat & wie niet, denk je dan. In natuurkundig opzicht niets nieuws, maar voor het eerst werd het verschijnsel gefotografeerd. Het zag er prachtig uit.

Steve
Het werd Steve genoemd, naar het verhaal Over the Hedge, waarin de hoofdfiguren een vreemd wezentje ontwaren, bovenop op de heg. Ze noemen het Steve. Het moest immers benoemd worden om te kunnen duiden, tastbaar te maken. De wens het onbekende onder controle te hebben.

related partner content for mobile comes here

Steve is een weinig wetenschappelijk klinkende naam. Maar dat is bijvoorbeeld ‘Godsdeeltje’ evenmin, de naam van het subatomaire deeltje dat vorig jaar tijdens een experiment in CERN werd gedetecteerd.

Misleidend
Godsdeeltje. Die naam suggereert iets wat helemaal niet aan de orde is. Niet verkeerd qua communicatief vermogen. Wel misleidend. Zoals gezegd, de naam Steve voor een sliert oververhitte ionen zegt niets.

Morons
Maar ooit, als het verschijnsel zich maar regelmatig voordoet, is het goed mogelijk dat we roepen: kijk, weer een Steve. Of een steve. Met een kleine letter. Net als elektron, ion, neutron. Want misschien wordt het een ‘Van Dale-woord’. Hoewel, een steve... Dat oogt als een tikfout in een woord uit een andere context. Of het wordt een ‘stevion’. Of ‘stevon’. Elektronen, protonen, stevonen. Niet te verwarren met ‘morons’, als in het voorbeeld van de wetenschappers die protesteren tegen de anti-wetenschappelijke houding van sommige politici: ‘There are electrons, neutrons, protons, ions and morons’.

Kwartje van Kok
Er zijn ook persoonsnamen die de basis vormen voor werkwoorden. Lubberen – afgeleid van Ruud Lubbers – staat voor ‘belazeren’. En misschien, als we ooit nog eens een muntstuk krijgen van 25 cent, gaat dat simpelweg een kokkie heten, van het ‘kwartje van Kok’, want menigeen wist zich behoorlijk belubberd met dat kokkie dat we nooit kregen.

Droste-effect
Het barst van de eponiemen. Want zo heten werkwoorden en zelfstandig naamwoorden die van persoonsnamen zijn afgeleid. Een heel oud eponiem is het Droste-effect, van het repeterende visuele effect op de verpakking. En als je te veel cacao op hebt kun je kiezen voor een tijdje sonjabakkeren om weer af te slanken, of montignaccen, als je dat prettiger vindt.

Alles wordt benoemd. Omdat het anders niet bestaat. Ook wij. We moeten immers geïdentificeerd kunnen worden. Maar dat wil niet zeggen dat alles wat benoemd is, dus bestaat.

Feyenoord
Denk aan de Feyenoord-fan die het kampioensjaar 2017 al op zijn rug heeft laten tatoeëren. Dat staat er dan voor de rest van zijn leven. Terwijl Feyenoord nog helemaal geen kampioen is. Nogal voorbarig. Ik bedoel, er is toch nog een kans dat… Afijn. Dat is een ander onderwerp. Maar niet heel leuk. Een beetje belubberd eigenlijk. Als je als dubbeltje geboren bent, kun je kennelijk best een kokkie worden. Eens in de paar decennia. En vaker niet. Toch?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in