Overslaan en naar de inhoud gaan

'Verbod op kinderreclame werkt'

Door een effectief verbod op reclame voor ongezonde voeding daalt het aantal kinderen met overgewicht met 1,5 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het proefschrift van Lennert Veerman van het Erasmus MC. De Consumentenbond maakt er melding van.

related partner content for mobile comes here

Het aantal kinderen in Nederland met overgewicht stijgt schrikbarend. Tussen 1997 en 2006 is het aantal verdubbeld. Overgewicht op jonge leeftijd vergroot het risico op diabetes, kanker en hartziekten en verlaagt hun levensverwachting.

Volgens het onderzoek van Veerman werkt een verbod op reclame gericht op kinderen wel. Dat is opvallend, omdat buitenlands onderzoek (bijvoorbeeld in Zweden) zou hebben aangetoond dat zo’n verbod juist niet werkt.

De Consumentenbond zegt blij te zijn met de uitkomsten. De bond pleit al jaren voor een adequate aanpak van marketing gericht op kinderen. ‘Al in 2006 is internationaal afgesproken dat dergelijke reclame aan banden wordt gelegd, maar tot uitvoer is het tot op heden niet gekomen. In het onderzoek van Lennart Veerman ziet de bond een extra steun voor zo’n verbod’, aldus de bond.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in