Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenvertrouwen maakt vrije val

Het vertrouwen van consumenten in de Nederlandse economie is in september fors gedaald.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De index daalde van 15 naar ‒1, de grootste daling in een maand ooit gemeten, zo becijfert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In een maand tijd is het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden volledig omgeslagen.

related partner content for mobile comes here

Uit de cijfers komt naar voren dat het pessimisme van de consument vooral de toekomstige economische en financiële situatie betreft. Waren er in augustus nog 16 procent meer optimisten dan pessimisten, in september domineerden de pessimisten met 18 procent, aldus het CBS.

De koopbereidheid bij consumenten is in september afgenomen. De terugval was echter minder scherp dan bij het economische klimaat.

Aan ondernemerszijde bleef het optimisme wel op peil. De index van het producentenvertrouwen stond op 7,5 punten. Dat is ongeveer op hetzelfde niveau als in augustus.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in