Overslaan en naar de inhoud gaan

VEA blaast maatschappelijke campagne voor 100-jarig bestaan af

Voorzitter Marc Oosterhout: ‘Iedereen is enthousiast, maar de praktische uitvoering is lastig.’
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De vereniging van communicatieadviesbureaus besluit op te houden met de campagne ‘8 miljoen gesprekken’. Dat meldt VEA-voorzitter Marc Oosterhout.

related partner content for mobile comes here

'Opensource-campagne'


Ter ere van de 100-jarig bestaan van de VEA, zouden alle bureaus samen een campagne maken rondom een maatschappelijk doel. Niet alleen de bij de VEA aangesloten reclamebureaus maar ook adverteerders, mediabedrijven en andere disciplines uit de creatieve industrie werden opgeroepen om mee te doen.

Ter ere van de 100-jarig bestaan van de VEA, zouden alle bureaus samen een campagne maken rondom een maatschappelijk doel. Niet alleen de bij de VEA aangesloten reclamebureaus maar ook adverteerders, mediabedrijven en andere disciplines uit de creatieve industrie werden opgeroepen om mee te doen.

Bureaus schuiven vooruit


‘De samenwerking blijkt in de praktijk lastig’, vertelt Oosterhout. ‘Iedereen is enthousiast, maar het is de praktische vertaalslag is moeilijk. De bureaus werken op vrijwillige basis, maar iedereen is heel druk. Dan wordt zo’n project dat geen geld oplevert al snel vooruit geschoven.’

‘De samenwerking blijkt in de praktijk lastig’, vertelt Oosterhout. ‘Iedereen is enthousiast, maar het is de praktische vertaalslag is moeilijk. De bureaus werken op vrijwillige basis, maar iedereen is heel druk. Dan wordt zo’n project dat geen geld oplevert al snel vooruit geschoven.’

8 miljoen gesprekken


Het idee was er al: ze zouden diverse Nederlanders uitdagen een gesprek aan te gaan met een vreemde. Bureau This, That + The Other (TTTO) en Mark Muller van Achtung bedachten het concept van ‘8 miljoen gesprekken’. Zie onderaan dit bericht ook de trailer.

Het idee was er al: ze zouden diverse Nederlanders uitdagen een gesprek aan te gaan met een vreemde. Bureau This, That + The Other (TTTO) en Mark Muller van Achtung bedachten het concept van ‘8 miljoen gesprekken’. Zie onderaan dit bericht ook de trailer.

Philip Brink van TTTO: ‘We praten steeds meer over elkaar, niet met elkaar. Mensen verlangen bewust of onbewust naar sociaal contact en verbondenheid. Maar, tegelijkertijd vermijden ze contact met onbekenden. Een simpel gesprek met iemand buiten de eigen bubbel leidt vaak tot meer begrip.’

De campagne gaat door, maar zonder de VEA


Oosterhout zegt dat de bedenkers wel verder gaan met de campagne, maar dat de VEA ermee ophoudt. ‘De gedachte was om het met alle bureaus samen te doen, maar dat bleek te ambitieus. Met een of twee bureaus een maatschappelijke campagne uitwerken, dat was niet de opzet. Dat doet Sire al.’

Oosterhout zegt dat de bedenkers wel verder gaan met de campagne, maar dat de VEA ermee ophoudt. ‘De gedachte was om het met alle bureaus samen te doen, maar dat bleek te ambitieus. Met een of twee bureaus een maatschappelijke campagne uitwerken, dat was niet de opzet. Dat doet Sire al.’

Francine van der Lee van TTTO zegt dat het nog niet zeker is dat zij doorgaan met de actie. 'Iedereen is nu nog op vakantie, we bespreken volgende week of we er daadwerkelijk mee verder willen.'

100-jarig bestaan


De VEA onderneemt nog wel allerlei andere activiteiten rondom het 100-jarig bestaan. Op 10 oktober is er een groot feest en gaat de documentaire ‘De Kunst van het Verleiden’ in première. Daarnaast komt er een speciaal magazine over de toekomst van creativiteit.

De Kunst van het Verleiden’ in première. Daarnaast komt er een speciaal magazine over de toekomst van creativiteit.

’ in première. Daarnaast komt er een speciaal magazine over de toekomst van creativiteit.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in