Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever kiest voor 'vrije uitloop'

Unilever maakt vandaag bekend dat het voor de mayonaises en sauzen uitsluitend nog eieren gebruikt met code 1; vrije-uitloopeieren en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Code 1 betekent dat de eieren komen van kippen die naar buiten kunnen en daar 4m2 per kip tot de beschikking hebben. Binnen delen deze kippen 1m2 met zijn negenen. De snavels van 'code 1-kippen' worden afgeknipt. (Bron: Wakker Dier). Dat neemt niet weg dat het een belangrijke stap is op weg naar een meer diervriendelijke methode. Zogenaamde scharrelkipppen (code 2) kunnen namelijk niet naar buiten en hebben slechts 1m2 per negen kippen de ruimte.

related partner content for mobile comes here

Het gaat om jaarlijks 475 miljoen eieren, gelegd door 1,3 miljoen kippen in West-Europa. Voor de Nederlandse markt gaat het om 9,5 miljoen eieren en 25.600 kippen. Vandaag lanceert Calvé een mayonaise, (Yofresh), die geproduceerd is met vrije-uitloopeieren. Verder zullen vanaf deze week alle mayonaises en sauzen met vrije-uitloopeierenworden bereid. Twee Nederlandse en diverse buitenlandse boerderijen zijn speciaal voor Calvé omgeschakeld van scharrel- naar vrije uitloop.

Ondanks dat de inkoopprijs van de eieren een stuk hoger ligt, zal de verkoopprijs van de mayonaises niet omhoog gaan, zegt Unilever woordvoerster Fleur van Bruggen. 'Vrije uitloopeieren' zijn voor Unilever ongeveer anderhalf keer zo duur als batterij-eieren, en ongeveer 20% duurder dan 'scharreleieren'. De hogere inkoopprijs van de eieren wordt volgens Unilever gecompenseerd door de optimalisatie van het inkoopproces van de overige grondstoffen voor de sauzen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in