Overslaan en naar de inhoud gaan

Uit de reclame

Reclame is net een tank: je ziet het al mijlen van tevoren aankomen en je weet allang wat de bedoeling is, ook al heeft hij nog geen kik…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je komt ontzettend leuke mensen tegen met ontzettend leuke producten en ontzettend leuke verhalen en ontzettend leuke problemen. Maar het enige wat je mag doen is een advertentie maken. Of een commercial. Of zoiets. Dat heeft me altijd dwars gezeten. Zonde. En niet leuk.

related partner content for mobile comes here

Voorbeeldje? Voorbeeldje. Zo’n tien jaar geleden werkte ik met Harry Puts op BMW en we kregen een ontzettend leuke briefing. Het probleem was: mensen die een 7-serie kopen hebben veel geld. En heel veel van die mensen hebben dan ook nog het euvel dat ze snel verveeld raken. Dus veel van die 7-rijders ruilden na een jaar hun auto alweer in.
Met als gevolg dat BMW ergens een terrein had waar 120 tweedehands 7’s stonden. Gemiddeld een jaartje oud. Supergoeie wagens. Maar wie koopt er nou zo’n bak? Niemand natuurlijk. Want ze kostten toch gemiddeld dik een ton in oud geld. En dan rij je in een tweedehandsje. Toch lullig. Dus die dingen bleven daar maar staan.

Leuk probleem toch? Weet je nog Harry? Harry weet het nog. Of we daar een advertentie voor wilden bedenken. Tja. Dat is dan weer minder leuk. Want wat kan je vertellen dat die mensen nog niet weten? Wat kan je ze laten willen wat ze nu nog niet willen? Iets waar iets aan ontbreekt verkoop je niet makkelijk met reclame. Daar moet je iets anders op verzinnen.

Dus zeiden wij: Neeee. We maken geen advertentie. Je moet gewoon de kentekenbewijzen weggooien. En dan de Rijksdienst voor het Wegverkeer bellen en zeggen: Oeps, tja, ongelukje, 120 kentekenbewijzen, de hond weet u. Sorry. Dan krijg je een nieuwe keuring en nieuwe kentekens en nieuwe platen en iedere dealer in elk gat van Nederland kan iedere tandarts, makelaar of advocaat op fluistertoon bellen en zeggen: Ik heb nu toch een gaaf aanbod voor je …

Maar ja. Het was 1990. Ze keken ons aan als een kip naar het onweer. Zo ben ik dus eigenlijk van het pad af geraakt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in