Overslaan en naar de inhoud gaan

Erik Beenen van NS: de auto als concurrent

Boukje Bügel-Gabreëls, commercieel directeur NS Reizigers was genomineerd voor Marketeer of the Year 2010, maar ze kon helaas niet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een belangrijk stap die in dit proces is gezet, is volgens Beenen de herdefinitie van de markt. De grootste concurrent is niet een andere grote Europese openbaarvervoersorganisatie of lokale vervoerders, maar: de auto. Door de markt te herdefiniëren, bleek dat die directe concurrentie 89,5 procent van de markt in handen heeft.

related partner content for mobile comes here

Boukje Bügel haalt in een interview met Tijdschrift voor Marketing de theorie van Jack Welch aan: herdefinieer je markt zodanig dat je nooit meer dan tien procent marktaandeel hebt. ‘Dat is een geestverruimende exercitie die marketeers maximaal prikkelt. Alle marketingtheorieën ten spijt, maar het gaat om de eenvoud. Definieer je markt klein en plaats een big hairy ambitious goal’, aldus Bügel.

Beenen: ‘Het streven is om in 2014 tien procent marktaandeel in handen te hebben.’ Op zijn Powerpoint-slide voor de mensen in de zaal stond te lezen: ‘Na de eeuw van de auto, nu de eeuw van de trein’.

NS wil niet zeggen dat de trein sneller is dan de trein. ‘De trein is langzamer dan de auto, dat weten we’, zei Beenen. ‘We bieden deur-tot-deur service. De trein brengt je niet tot de deur, maar de NS wel. We richten ons op voor- en natransport, met bijvoorbeeld de OV-fiets, Greenwheels, looproutes, zonetaxi’s en OV-scooters. Daarnaast moeten er meer treinen komen, iedere tien minuten een trein op bepaalde trajecten, dat is ons streven.

‘De reistijd in de trein is je eigen tijd. Je kunt werken, krant of boek lezen. Dat is toch beter dan in de file staan?’

NS maakt mobile apps, mobiele sites om de consument zo goed mogelijk te informeren.

NS beseft zich dat iedereen in Nederland (latent) in de Nederlandse Spoorwegen is geïnteresseerd. Boukje Bugel in TvM: ‘Ik denk dat er geen ander bedrijf is dat van dag tot dag door politiek en pers gevolgd wordt. Constant lig je naakt op straat als organisatie. De kunst is om naakt te durven zijn. Je moet groeien naar die transparantie. Een mooi voorbeeld vind ik de introductie van de chipkaart. Vanaf het eerste uur is die niet perfect geweest. We introduceren stap voor stap en via (OV Chipkaart-gebeuren, KF.) kijken we samen met onze klanten hoe we steeds verder kunnen verbeteren.’ Beenen: ‘We zijn niet meer bang voor feedback.’

Het merkdenken is de afgelopen negen jaar sterk bepaald door de klanten, zei Beenen. ‘Vroeger zorgde NS ervoor dat er treinen reden, nu vervoert de NS mensen.’ Deze omslag in denken kwam in 2001 door onder andere de hevige emoties die werden losgemaakt vanwege het beruchte . Iedereen leek zich met de discussie te bemoeien.

‘Daarnaast’, zei Beenen, ‘hebben we vanuit het ministerie van Verkeer en Waterstaat natuurlijk keiharde maatstaven opgelegd gekregen als het gaat om klanttevredenheid.’

Beenen ging er prat op dat NS zoveel mogelijk met klantbelangenorganisaties werkt. ‘Haal de weerstand maar naar binnen’, zei hij tegen de zaal.

Boukje Bugel zegt daarover in Tijdschrift voor Marketing: ‘Ik zit als verantwoordelijk directeur in maandelijks overleg alle belangenorganisaties, van Rover tot Consumentenbond. Ik vind dat een schoolvoorbeeld van hoe je verankerd bent in de maatschappij. Iedere stap die je zet, toets je met de belangenorganisaties.’

Hoewel de NS het afgelopen winter zwaar had vanwege het niet rijden van treinen door het barre winterweer, blijft de klanttevredenheid vrij hoog, zei Beenen. ‘Het is weliswaar geen NPS-score maar het feit dat 78 procent van onze klanten het cijfer 7 en hoger geeft, is niet slecht.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in