Overslaan en naar de inhoud gaan

Trend: consumenten die niet boycotten, maar merken steunen die het wél goed doen

Het bureau Weber Shandwick ziet een ontwikkeling na online enquête in VS en UK
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Weber Shandwick ziet een nieuwe trend: consumentenactivisten die merken ondersteunen door juist bij hen te kopen. Het internationale bureau heeft er ook een term voor bedacht, die we maar snel moeten vergeten: buycotting, als tegenhanger van het boycotten.

related partner content for mobile comes here

Uit een onderzoek onder Amerikaanse en Britse consumenten blijkt, volgens Weber Shandwick, dat steeds minder consumentenactivisten (59 procent) het belangrijk vinden om deel te nemen aan boycots.

Consumenten gebruiken daarentegen steeds vaker hun portemonnee om te laten zien welke bedrijven en merken ze steunen. Veruit de belangrijkste reden voor buycott-gedrag is om de reputatie van een bedrijf of merk te steunen, aldus bijna de helft van alle buycotters (48 procent).

 

We moeten de invloed van consumentenactivisme op de reputatie van bedrijven niet onderschatten, stelt Leslie Gaines-Ross, Chief Reputation Strategist bij Weber Shandwick:

‘Terwijl bedrijven zich zorgen maken over de financiële impact van een boycot, zijn consumentenactivisten veel meer geïnteresseerd in de gevolgen voor de bedrijfsreputatie. Bedrijven die met een boycot te maken krijgen moeten hier rekening mee houden en op zoek gaan naar mogelijkheden om buycotters te mobiliseren om hun reputatie te steunen.’

Wat een belangrijke rol speelt in dit type consumentengedrag is het gebruik van social media. Zo kan er een beroep worden gedaan op social media om de recente actie van de consument te kunnen delen (39 procent), maar ook om informatie te kunnen verzamelen (23 procent).

Het volledige rapport van Weber Shandwick is hier te vinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in