Overslaan en naar de inhoud gaan

Trade development in foodservice

Naast het kiezen van de meest potentiële segmenten is ook de keuze voor het distributiekanaal van strategisch belang binnen foodservice.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Legio keuzes!
De distributiemogelijkheden in out of home zijn legio: van aflevergroothandel tot zelfbedieningsgroothandel (cash & carry) en van routeverkoop tot logistiek service provider. In de praktijk zien we dat eindverbruikers vaak gebruik maken van meerdere distributievormen. Vooral prijskopers kopen daar waar op dat moment een interessante aanbieding is. Bij de keuze voor de in te zetten distributievormen in foodservice is het daarom van belang om te weten op welke manier de doelgroep binnen de gekozen segmenten hun producten inkoopt. Alleen op die manier kunnen onderbouwde keuzes worden gemaakt.

related partner content for mobile comes here

Distributieontwikkelingen
Een belangrijke ontwikkeling is dat het aantal kleine grossiers de komende jaren drastisch gaat verminderen. Nu nog zijn er ongeveer 380 kleine grossiers die gemiddeld een jaaromzet van € 1,7 miljoen per bedrijf behalen. Dat kan niet uit als je alle kosten meerekent. De grote grossiers daarentegen worden alleen maar sterker. Er vinden overnames plaats of grossiersorganisaties gaan samenwerken. Primaire reden is het vergroten van de inkoopkracht. Andere voordelen zijn het uitwisselen van kennis binnen foodservice, het binnenhalen van expertise en het behalen van synergie-effecten.

Ook is er sprake van een veranderende rolverdeling tussen grossier en leverancier. In plaats van enkel het uitvoeren van een logistiek concept is deze schakel steeds meer een handelspartner of zelfs een concurrent geworden. Een voorbeeld van dit laatste is de opkomst van private labels die ook de (aflever)grossiers niet is voorbijgegaan. Steeds vaker is er bij grossiers sprake van een actief beleid op eigen private labels, hetgeen sterke implicaties voor de loyaliteit van de grossier naar ‘brands’ heeft.

Het nieuwe distributielandschap
Al met al is het krachtenveld in de keten aan het veranderen en blijft het zich verder ontwikkelen, waardoor keuzes in distributie een andere lading krijgen. De rol van de grossier is immers ontwikkeld tot die van een strategische partner. Hiermee verandert ook de samenwerking tussen fabrikant en grossier. Keuzes in samenwerking worden bewust gemaakt en kunnen variëren van een pure handelsrelatie tot een preferred suppliership of zelfs een co-makers relatie. De inzet van resources hangt af van het belang van de grossier voor jouw organisatie. Het is voor fabrikanten dan ook van eminent belang om een beleid te ontwikkelen dat inspeelt op deze ontwikkeling om zo een optimale match te creëren tussen de verkoop- en marketingactiviteiten van de fabrikant en de processen van de groothandel.

Praktijkcase: Unilever Foodsolutions
Sinds 2 jaar geeft Unilever Foodsolutions gericht invulling aan trade marketing bij grossiers. Ingrid Sloots, Channel Marketeer Trade: ‘Wij hebben de visie dat niet alleen eindverbruikerssegmenten, maar ook grossiers vanuit marketingoogpunt moeten worden benaderd. Wij zien dat met name de grote grossiers forse professionaliseringsslagen aan het maken zijn. Naast de salesgedreven focus komt de marktgedreven focus steeds nadrukkelijker naar voren om vanuit fabrikanten en grossiers segmenten en klanten gezamenlijk te bewerken. Als fabrikant kun je kiezen om grossiers te volgen of om samen met grossiers de standaard te zetten. Wij hebben onze rol reeds gekozen!’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in