Top of flop: De 3D TV
De meeste Nederlanders zijn inmiddels wel bekend met 3D-techniek. Maar zijn ze ook geïnteresseerd in een 3D-televisie in hun eigen woonkamer? Voor vier op de tien Nederlanders is dit een aansprekend idee. Men ziet 3D-tv vooral als een verbetering van de televisiebeleving.
Slechts twee op de tien consumenten verwacht zeker of waarschijnlijk een 3D-televisie aan te schaffen, los van de prijs die men ervoor moet neerleggen. Maar liefst zeven op de tien vindt de 3D-televisie te duur. Meer dan 1.100 euro wil de gemiddelde Nederlander er niet voor neerleggen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaOpvallend is dat niet per se de hardcore televisiekijker geïnteresseerd is in de 3D-televisie. Interesse hangt niet zozeer af van kijkfrequentie, maar eerder van gebruiksdoel. Vooral voor het kijken van films wordt de meerwaarde van 3D-televisie ingezien.
Geen must-have
Ondanks een aardige groep consumenten die de 3D-televisie wel aansprekend vindt, ervaren consumenten lang niet altijd dat men echt wat heeft aan deze nieuwe technologie. Daardoor blijft de koopintentie heel beperkt. Dit zal ongetwijfeld samenhangen met het huidige beperkte aanbod aan 3D-programmering.
Het is nu nog nodig een speciale bril op te zetten om in 3D te kunnen zien. In Nederland zijn nog geen 3D-televisies zonder deze bril verkrijgbaar. Dat is jammer, want maar liefst driekwart van de consumenten is van mening dat 3D-televisie pas echt interessant wordt wanneer je geen speciale bril meer nodig hebt.
Het hele onderzoek vindt u terug in de rubriek Top of Flop, in het septembernummer van Tijdschrift voor Marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid