Overslaan en naar de inhoud gaan

Crisis kost onderzoeksafdelingen personeel

De economische crisis slaat hard toe in het marktonderzoek, meldt brancheorganisatie MOA. Teruglopende fte’s, een vacaturestop en een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Twee van de vijf bedrijfsonderzoekers zegt dat de crisis de personele bezetting van de afdeling heeft geraakt. Met name het aantal ontslagen is flink toegenomen sinds de vorige editie van dit onderzoek, in 2010. De vooruitzichten zijn volgens (MartkOnderzoek Associatie) dan ook negatief. Verwachtte twee jaar geleden nog 18 procent van de onderzoekers dat de economische situatie de komende maanden zou verslechteren, daar ziet nu 41 procent het somber in. Slechts 8 procent is positief gestemd, tegenover een kwart in 2010. Onder meer krimpende budgetten en het uitblijven van orders geven reden tot zorg.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoeksbudget blijft in veruit de meeste gevallen (zeven op de tien) krimpen. Een aanzienlijke toename sinds 2010, toen 44 procent van de bedrijfsonderzoekers een verkleining van het budget verwachtte. In 2008 was dat zelfs nog maar een kwart. ‘Er is nu al minder geld beschikbaar’, zegt een panellid, ‘en voor de komende jaren is al vastgelegd hoeveel er bezuinigd moet gaan worden op allerlei gebieden’.

Voorzichtige lichtpuntjes zijn er ook. Eén op de vijf bedrijfsonderzoekers spreekt zelfs van een positieve invloed van de eurocrisis op de afdeling. ‘De organisatie is gedownsized, maar onze afdeling is gegroeid’, zegt een respondent. Anderen zien uitbreiding door de groeiende behoefte aan fact-based informatie.

Door de crisis hebben onderzoeksbureaus hun dienstverlening verbeterd, zegt een kwart van de bedrijfsonderzoekers. Ze noemen daarbij het meedenken over kostenefficiënte oplossingen, het aantonen van toegevoegde waarde (in euro’s) en een transparante prijsopbouw. Deze verbeteringen hebben er niet voor gezorgd dat bedrijven nu meer onderzoek uitbesteden aan externe onderzoeksbureaus. Een derde voert zelfs meer werkzaamheden intern uit.

MOA deed de studie van 11 juni tot en met 12 juli 2012 via het online MOA-panel voor gebruikers van marktonderzoek en aanverwante informatiediensten, in samenwerking met Stadspeil en ISIZ. In totaal zijn 91 bedrijfsonderzoekers ondervraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in