Overslaan en naar de inhoud gaan

'Kiezers SP en PVV vertonen ander mediagedrag'

Politieke partijen moeten in de laatste dagen voor de verkiezingen scherpe keuzes maken waar zij verschijnen in de media. Het afgaan op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concludeert mediabureau Mediaxplain op basis van analyse van het mediagedrag van ruim 6.000 Nederlandse kiezers. Het bureau onderzocht in aanloop naar de verkiezingen de oververtegenwoordiging van kiezers van de grote partijen onder de lezers van zowel dagbladen als populaire websites en onder luisteraars en kijkers van de grote radio- en tv-zenders. Het onderzoek toont onder meer aan dat SP- en PVV-kiezers duidelijk ander mediagedrag vertonen dan de stemmers op de middenpartijen.

related partner content for mobile comes here

GroenLinks doet er volgens Mediaxplain goed aan de komende week nog zichtbaar te zijn op RTL4, RTL8 en SBS6. De kiezersgroep van deze partij is in de huidige kijkersgroep van die televisiezenders sterk ondervertegenwoordigd. De PVV heeft op zijn beurt vooral nog stemmen te winnen op de publieke omroep. Op alle publieke netten is hun kiezersgroep relatief minder aanwezig, met als negatieve uitschieter 'cultuurzender' Nederland 2. Nederland 3 blijkt bij uitstek een zender voor de GroenLinks- en D66-kiezer. De oververtegenwoordiging van deze stemmers op die zender kan ertoe leiden dat Jolande Sap en Alexander Pechtold beter kunnen kiezen om juist op andere zenders sterker aanwezig te zijn.

De relatief nieuwe vrouwenzender TLC trekt een kijkerspubliek dat bestaat uit relatief veel flankkiezers. Zowel stemmers op partijen als GroenLinks, SP als de PVV zijn bij deze zender bovengemiddeld aanwezig. Kiezers van die laatste partij zijn ook bij zenders met een uitgesproken mannelijk profiel flink vertegenwoordigd: Discovery Channel, Veronica en RTL7 behoren daar allen toe. PvdA-, SP- en met name CDA-aanhang zijn meer dan gemiddeld terug te vinden onder de kijkers van de regionale tv-zenders. Als premierkandidaat doet Rutte er goed aan om spotjes of zendtijd te verkrijgen op deze zenders of de landelijke zenders Net5, RTL5 en RTL8. Op die zenders is de kiezersachterban van de VVD duidelijk ondervertegenwoordigd. Opvallend is verder dat de SP-kiezers het minst uitgesproken kijkersprofiel hebben en dat de niet-stemmers het minst vertegenwoordigd zijn in de kijkersgroepen van de publieke en regionale tv-zenders.

Het onderzoek van Mediaxplain laat ook zien dat veel radiozenders een specifieke luistergroep trekken. BNR Nieuwsradio heeft relatief weinig PvdA- en SP-stemmers. Ook PVV-ers zijn op het zakelijke radiostation iets minder dan gemiddeld terug te vinden. Dat in tegenstelling tot Radio 538, die naast relatief weinig GroenLinks-, D66- en PvdA-kiezers, een oververtegenwoordiging heeft onder PVV-stemmers en met name rekenen op relatief veel VVD-kiezers onder de luisteraars. Deze laatste kiezers luisteren in hogere mate ook graag naar Classic FM en Sky Radio en zijn op die laatste zender in het gezelschap van de GroenLinks- stemmers.

Edward Borsboom, hoofd onderzoek van mediabureau Mediaxplain, ziet mogelijkheden voor het verbeteren van veel politieke campagnes: 'Wij registreren veel media-inzet van de partijen op zenders, sites en in bladen waar zij het steevast toch al goed doen. Vraag is of je daar als campagnestrateeg goed aan doet. Ga je daar je achterban nog groter maken? Als mediabureau geloven wij er in dat je het mediagedrag moet kennen van de groepen die je wel en die je niet overwegen. Daar komt ook dit deel van het onderzoek vandaan. Net zoals we weten wie er wel of niet van plan is om bij de Hema te kopen, registreren we dat ook van politieke partijen. Vervolgens kun je aan deze voorkeuren mediaprofielen koppelen en je media-inzet optimaliseren.'

Mediaxplain voerde het onderzoek uit onder 6447 Nederlanders van 18 jaar en ouder in de periode april – september 2012.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in