'Toon Radio 1 moet anders'
Dat zegt Radio 1-zendermanager Laurens Borst in een interview met AD. 'Je hebt bij ons niet het idee dat je altijd actueel wordt bijgepraat. Dat komt omdat we op de verkeerde momenten aan verdieping doen.' De zender is te afstandelijk en moet iets luchtiger, gevarieerder, sneller en populairder worden. De toon van De Wereld Draait Door dient daarbij als voorbeeld.
Radio 1 kampt met teruglopende aantallen luisteraars: in enkele jaren daalde het marktaandeel van 9 naar 7 procent. Borst plant wijzigingen, die op 25 augustus ingaan. Het marktaandeel moet over twee jaar naar 8,5 procent zijn gegroeid.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe nieuwe programma’s in het schema van Radio 1 zijn meer magazine-achtig. Zijn plannen leverden Borst al bezorgde brieven op van de Vara en de VPRO. Die zijn bang dat de zender onder zijn leiding straks ‘wegvliegt van lichtheid’. 'Onzin’, zegt Borst. 'De VPRO krijgt een dagelijks programma in de middag waarin ze volop de diepte in kunnen. Ik vraag ze daarbij alleen goed aan de luisteraar te denken. Welke vragen leven er aan de keukentafel? In het weekend is er ruimte voor meer specialistische programma’s als Argos.’
Het nieuwe Radio 1, waarvan de gemiddelde luisteraar ouder is dan 60 jaar, moet ook zijn bestand tegen de opmars van BNR Nieuwsradio. De commerciële concurrent van Radio 1 is met 0,7 procent marktaandeel weliswaar nog altijd veel kleiner, maar groeide opvallend na een koerswijziging vorig jaar. Borst: 'Je moet je concurrenten nooit onderschatten. Ik vind BNR een heel goede zender. Ik heb er bewondering voor wat ze met een redactie van een man of vijftig hebben neergezet.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid