Te soft is niet goed
George Stalk Jr. en Rob Lachenauer (Boston Consulting Group) vinden dat veel bedrijven te soft zijn geworden, meer met zichzelf bezig zijn dan met de vijand en verleerd zijn om te vechten voor hun omzet en marktaandeel. Bedrijven moeten bereid zijn om het spel hard te spelen en concurrenten meedogenloos in het stof te laten bijten.
Hardball, zoals de auteurs het noemen, kent een aantal principes:
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaFocus niet-aflatend op concurrentievoordeel en streef naar extreem concurrentievoordeel. Probeer de afstand tussen jezelf en de anderen - hóe groot die ook al moge zijn - altijd nóg groter te maken. Je voorsprong moet zo groot worden dat je buiten het bereik van concurrenten blijft. Vermijd daarbij de directe aanval. Bij directe confrontaties lopen verliezer én winnaar doorgaans zware averij op. Ga voor de indirecte aanval en de omtrekkende beweging. Weet bovendien wat de grenzen van het (sociaal en wettelijk) acceptabele zijn. Overtreed geen wetten, laat de klant profiteren van je concurrentiegevechten, zorg ervoor dat je het niet aan de hals krijgt met belangengroeperingen. Meerdere vechtstrategieën zijn erg effectief. Verhoog de kosten van concurrenten zonder dat ze het merken. Val concurrenten aan op de plekken waar ze het het hardst voelen (in hun winstcentra). Plagieer ongegeneerd - dus als je een goed idee tegenkomt: steel het (tenzij het gepatenteerd is natuurlijk) en gebruik het ten eigen bate. Misleid de concurrentie - de edele kunst van de schijnbeweging. Als een indirecte aanval niet mogelijk is, val dan grootschalig, snel en verpletterend aan - sla concurrenten in één klap volledig knock-out zonder dat ze het aan zien komen.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid