Overslaan en naar de inhoud gaan

Te soft is niet goed

Het geheim van het succes van bedrijven als Toyota, Dell en Wal-Mart is dat het felle vechters zijn die er niet voor terugschrikken om hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

George Stalk Jr. en Rob Lachenauer (Boston Consulting Group) vinden dat veel bedrijven te soft zijn geworden, meer met zichzelf bezig zijn dan met de vijand en verleerd zijn om te vechten voor hun omzet en marktaandeel. Bedrijven moeten bereid zijn om het spel hard te spelen en concurrenten meedogenloos in het stof te laten bijten.

related partner content for mobile comes here

Hardball, zoals de auteurs het noemen, kent een aantal principes:

Focus niet-aflatend op concurrentievoordeel en streef naar extreem concurrentievoordeel. Probeer de afstand tussen jezelf en de anderen - hóe groot die ook al moge zijn - altijd nóg groter te maken. Je voorsprong moet zo groot worden dat je buiten het bereik van concurrenten blijft. Vermijd daarbij de directe aanval. Bij directe confrontaties lopen verliezer én winnaar doorgaans zware averij op. Ga voor de indirecte aanval en de omtrekkende beweging. Weet bovendien wat de grenzen van het (sociaal en wettelijk) acceptabele zijn. Overtreed geen wetten, laat de klant profiteren van je concurrentiegevechten, zorg ervoor dat je het niet aan de hals krijgt met belangengroeperingen. Meerdere vechtstrategieën zijn erg effectief. Verhoog de kosten van concurrenten zonder dat ze het merken. Val concurrenten aan op de plekken waar ze het het hardst voelen (in hun winstcentra). Plagieer ongegeneerd - dus als je een goed idee tegenkomt: steel het (tenzij het gepatenteerd is natuurlijk) en gebruik het ten eigen bate. Misleid de concurrentie - de edele kunst van de schijnbeweging. Als een indirecte aanval niet mogelijk is, val dan grootschalig, snel en verpletterend aan - sla concurrenten in één klap volledig knock-out zonder dat ze het aan zien komen.

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in