Nederland vakantieland in concurrentieslag
Directeur H. van Driem van NBTC ondertekende dinsdag in Scheveningen met staatssecretaris Van Gennip (EconomischeZaken) een prestatiecontract. In 2006 moet het aantal buitenlandse toeristen en zakelijke reizigers zijn gestegen van 9,3 miljoenin 2003 naar 10 miljoen per jaar.
"Daarmee staan we weer op hetzelfde niveau als in het topjaar 2000", stelde Van Gennip. Sinds 2002 verliest Nederland marktaandeel ten opzichte van Duitsland, Groot-Brittannië, België en Denemarken. Vorig jaarhaalde ons land 14 procent van het inkomend toerisme en zakelijke reizigers in Noord-West Europa binnen. Dat was een jaareerder nog 14,5 en in 2001 14,8 procent.
Volgens Van Gennip moet Nederland vanaf nu jaarlijks 1 procent beter presteren dan de gemiddelde groei van de vier directe concurrenten. Hierdoor moet het marktaandeel eind 2006 zijn hersteld tot op het niveau van 14,3 procent.
Water
Volgens Van Gennip is het grootste gevaar van de toeristische en recreatieve sector dat regio's en organisaties binnenNederland onvoldoende samenwerken en elkaar beconcurreren. "We moeten onze energie meer op elkaar afstemmen enfocussen op één thema in plaats van ieder voor zich.'
In de nieuwe promotie wordt ook door NBTC onder meer ingezet op zogeheten themajaren met internationale evenementenom meer buitenlandse gasten naar Nederland te halen. Het themajaar (Dutch) Architectuur en Design loopt al en het centralethema voor 2005 wordt water. Een jaar later is Rembrandt het middelpunt. Het is dan vierhonderd jaar geleden dat dekunstschilder in Leiden werd geboren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid