Overslaan en naar de inhoud gaan

Sociaal wordt het nieuwe statussymbool

Al is de recessie nog volop voelbaar, consumenten leggen de lat steeds hoger voor bedrijven, merken en zichzelf om hun sociale…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het onderzoek, waaraan 6.000 mensen in tien landen deelnamen, blijkt dat tijdens de recessie 61 procent van de consumenten een merk heeft gekocht dat een goed doel steunt, al was het niet het goedkoopste merk. 57 procent van de consumenten beloont merken met hun aankoop als deze een maatschappelijke bijdrage leveren. Ongeveer hetzelfde aandeel (56 procent) vindt dat maatschappelijke en zakelijke belangen even belangrijk moeten zijn in de besluitvorming van bedrijven.

related partner content for mobile comes here

Hiermee suggereert het onderzoek dat merken er belang bij hebben om een sociaal doel te identificeren en bij te dragen aan een doel dat bij hen past. Consumenten voelen zich dan niet alleen meer betrokken bij hun aankoop, misschien nog belangrijker is dat 64 procent een merk dat een goed doel steunt, zou aanbevelen aan vrienden en kennissen (een stijging van 12 procent ten opzichte van 2008). Tweederde van de respondenten zou ook van merk switchen als een ander merk, van vergelijkbare kwaliteit, een goed doel zou steunen.

Het onderzoek duidt op een interessante trend: je identificeren met sociale doelen geeft status. Dit onderstreept het belang voor bedrijven om zich te koppelen aan een authentiek sociaal doel. Het onderzoek laat zien dat momenteel meer dan de helft (67 procent) van de respondenten liever in een hybride auto rijdt dan in een luxe bolide (33 procent). Een ruime meerderheid (70 procent) woont liever in een ecovriendelijk huis dan in een groot huis (30 procent). 68 procent van de mensen vindt het steeds onacceptabeler om geen zichtbare moeite te doen voor het milieu of een gezonde levensstijl. 69 procent geeft inmiddels de voorkeur aan een merk dat het levensonderhoud van lokale producenten steunt boven een designer-merk (31 procent).

Uit het onderzoek blijkt verder dat 66 procent van de respondenten zegt dat het niet langer genoeg is voor bedrijven om geld weg te geven, maar dat ze goede doelen in hun dagelijkse gang van zaken moeten verweven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in