Sociaal wordt het nieuwe statussymbool
Uit het onderzoek, waaraan 6.000 mensen in tien landen deelnamen, blijkt dat tijdens de recessie 61 procent van de consumenten een merk heeft gekocht dat een goed doel steunt, al was het niet het goedkoopste merk. 57 procent van de consumenten beloont merken met hun aankoop als deze een maatschappelijke bijdrage leveren. Ongeveer hetzelfde aandeel (56 procent) vindt dat maatschappelijke en zakelijke belangen even belangrijk moeten zijn in de besluitvorming van bedrijven.
Hiermee suggereert het onderzoek dat merken er belang bij hebben om een sociaal doel te identificeren en bij te dragen aan een doel dat bij hen past. Consumenten voelen zich dan niet alleen meer betrokken bij hun aankoop, misschien nog belangrijker is dat 64 procent een merk dat een goed doel steunt, zou aanbevelen aan vrienden en kennissen (een stijging van 12 procent ten opzichte van 2008). Tweederde van de respondenten zou ook van merk switchen als een ander merk, van vergelijkbare kwaliteit, een goed doel zou steunen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet onderzoek duidt op een interessante trend: je identificeren met sociale doelen geeft status. Dit onderstreept het belang voor bedrijven om zich te koppelen aan een authentiek sociaal doel. Het onderzoek laat zien dat momenteel meer dan de helft (67 procent) van de respondenten liever in een hybride auto rijdt dan in een luxe bolide (33 procent). Een ruime meerderheid (70 procent) woont liever in een ecovriendelijk huis dan in een groot huis (30 procent). 68 procent van de mensen vindt het steeds onacceptabeler om geen zichtbare moeite te doen voor het milieu of een gezonde levensstijl. 69 procent geeft inmiddels de voorkeur aan een merk dat het levensonderhoud van lokale producenten steunt boven een designer-merk (31 procent).
Uit het onderzoek blijkt verder dat 66 procent van de respondenten zegt dat het niet langer genoeg is voor bedrijven om geld weg te geven, maar dat ze goede doelen in hun dagelijkse gang van zaken moeten verweven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid