Overslaan en naar de inhoud gaan

Commercials met humor: leuk, maar meestal niet effectief

'Leuke commercial, maar om welk merk ging het eigenlijk?' Het is een beruchte vraag in reclameland. Onderzoek van de Universiteit Twente,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat humor de aandacht kan opslokken ten koste van het geadverteerde, is al langer bekend. Maar de vraag waarom men bij de ene humoristische commercial direct het merk kan noemen en waarom bij de andere het antwoord uitblijft, is tot nu toe onbeantwoord gebleven.

related partner content for mobile comes here

Merkkoppeling is het principe dat men bij het weerzien van een commercial in staat is de juiste merknaam aan de commercial te verbinden. In het onderzoek van de Universiteit Twente werden drie groepen commercials onderscheiden:

  • commercials met arme humor, waarvoor de gerelateerdheid van de humor niet echt relevant is,
  • commercials met rijke en ongerelateerde humor (de meest ongunstige categorie),
  • commercials met rijke en gerelateerde humor (de meest gunstige categorie).

Van de 113 commercials die in de categorieën van dit onderzoek vielen, viel 45 procent in de eerste categorie, 32 procent in de tweede categorie en slechts 23 procent in de derde categorie. In de steekproef maakte dus een derde van alle humoristische spotjes gebruik van de ongelukkige combinatie van rijke humor die niet gerelateerd was aan het product. De onderzoekers concluderen dat er in termen van effectiviteit dus nog veel winst te behalen valt.

‘De gedachte dat het merk tot het einde van een commercial onbekend moet blijven om te gelden als een soort uitsmijter, blijkt in zulke gevallen desastreuze gevolgen te kunnen hebben voor merkkoppeling’, zegt de betrokken onderzoeker in het novembernummer van het Tijdschrift voor Marketing.

De voorwaarde om het merk te verwerken in de grap, zou ook kunnen leiden tot minder unieke en onderscheidende commercials. Aan de andere kant lijken creatieven zich soms zo te verliezen in het bedenken van de leukste en origineelste commercials, dat het communiceren van het merk tot een bijzaak verwordt, zeggen de onderzoekers. Het hele onderzoek is terug te lezen in het novembernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in