Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitgeputte consument kan economie niet redden

De economie in de Verenigde Staten en Europa zal de komende jaren zwak presteren, omdat de Amerikaanse consument de kar niet kan trekken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit is de verwachting van vermogensbeheerder Pimco. Volgens Marc van Heel, directeur bij Pimco, is de vrije val van de wereldeconomie gestopt door stimuleringsmaatregelen van overheden en vooral de centrale banken. Nu is er weer sprake van groei omdat bedrijven hun uitgeputte voorraden moeten aanvullen. Maar de derde herstelfase, waarin de groei wordt gedreven door consumenten, blijft uit. Van Heel: 'Het herstel moet komen van de consument en die staat nu van alle kanten onder druk. Zijn middelen zijn uitgeput. Er is niemand die de power heeft de wereldeconomie uit het slop te trekken.'

related partner content for mobile comes here

Pimco voorziet dat het groeipotentieel voor de ontwikkelde economieën van de VS en Europa de komende jaren flink lager zal liggen dan in de afgelopen tijd. Een economische groei van 2 tot 2,5 procent zal voor de VS de nieuwe norm worden, tegen niveaus van meer dan 4 procent eerder. In Europa zal de economie in 2010 met niet meer dan enkele tienden van procenten groeien.

Pimco is het meest positief over de ontwikkelingen in Azië. De opkomende economieën daar presteren duidelijk beter. Van Heel ziet ook tekenen dat overheden daar zich langzaam afkeren van de dollar als de reservemunt van de wereld.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in