Overslaan en naar de inhoud gaan

Reputatiemanagement anno nu en avant la lettre

2013 bleek voor velen ‘the Boulevard of Broken Reputations’. Een tweeluik, waarom reputatiemanagement anno nu een reputatieprobleem…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deel I. Reputatiemanagement anno nu

related partner content for mobile comes here

We leven in onzekere tijden. 2013 was opnieuw geen makkelijk jaar. De aanhoudende economische crisis is als een griep zonder koorts. We weten allemaal dat het er is, toch merken veel mensen er in hun directe omgeving weinig van. Gek genoeg groeit daardoor het onbegrip voor hen die de crisis wel voelen. Mensen zonder baan moeten niet zeuren. Je kunt toch ZZP’er worden?

Ondertussen warmt de boel op: onrust, ongeduld en ongenoegen stijgen. In november bracht The Economist het artikeluit. Nederland eindigde in het rijtje landen met een ‘medium risk’ op sociale onrust, net als Angola, Congo en Israël. Dat in 2014 een woedende menigte gewapend met hooivorken het Binnenhof bestormt, lijkt mij een tikje overdreven. Maar toch, we hebben er wel eens beter voor gestaan.

De politieke arena is tegenwoordig een goede vertegenwoordiger van de publieke opinie: minstens zo wispelturig. En als oplossingen en perspectief ontbreken, wordt afrekenen het credo. En dus sneuvelen reputaties. Wat eens Hollands Glorie was (NS), een prachtig ideëel collectief (Alpe d’Huzes) of bedoeld als combinatie van beide (SNS/Rabobank): er is weinig meer van over. Maryse Ducheine maakte al een mooi overzicht van het schouwspel van de belangrijkste reputatiekwesties van 2013: een Boulevard of Broken Reputations.

Dus wordt reputatiemanagement steeds belangrijker gevonden. Vooral in de top van bedrijfsleven en overheid. Niet altijd uit erkenning voor het ‘vak’. Soms eerder uit miskenning. (‘Zo slecht doen we het nou toch ook weer niet!? Het ontbreekt alleen aan iemand die dat zichtbaar maakt.’) Soms uit de vrees om zelf slachtoffer te worden. Maar vaker is het bedoeld als schaamlap. De reputatie oppoetsen lijkt nou eenmaal makkelijker dan fundamenteel de boel op orde krijgen. Alsof die twee dingen gescheiden van elkaar kunnen zijn.

En zo begint de zoektocht naar een goede reputatiemanager. En die zijn er genoeg. Vinden ze zelf. En ze beloven gouden bergen. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje. Het gevolg? Torenhoge verwachtingen die niet worden waargemaakt. Over goede reclame gesproken. Dus geven reputatiemanagers tegenwoordig af op reputatiemanagers. En het moet gezegd, dat zijn ook niet allemaal lichtbakens van betrouwbaarheid met een onkreukbaar imago. En zo modderen we verder.

Je begint bijna te geloven dat het niet kan. De sociale spanningen zijn gewoon te groot en de sociale media te machtig. En leiderschap zit nu eenmaal niet in een pakje. Daarbij, meebewegen is een kunst apart. Kijk naar onze premier. Als er weinig zekerheden zijn, waarom zou je dan niet pragmatisch zijn? Het komt zoals het gaat. Dan is een visie niet nodig, eerder ongewenst. Zo wordt reputatiemanagement al gauw risicomanagement. Het devies: ‘uit het nieuws blijven’ en wachten tot de economie aantrekt. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Zo wordt twijfel een geloof: het is in dit soort tijden onmogelijk om een goede reputatie &;te bouwen en te houwen&;. Punt uit.

Gelooft u het nog? Binnenkort deel 2. Om te laten zien dat het wel degelijk kan, zelfs in slechtere tijden. Toen reputatiemanagement nog helemaal niet zo heette.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in