Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Puinruimer’ Van Steijn wacht helse klus bij TMG

Vorige week vrijdag kondigde TMG aan dat het beroepsinterimmer Cees van Steijn neerzet op de plek van de weggestuurde Van Campenhout.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er zijn mensen die denken dat Christian van Thillo, CEO van de Persgroep, de enige is die TMG kan redden. Dat is een ‘when-hell-freezes-over-scenario’. Wie dan wel? Een enkeling noemt Philip Alberdingk Thijm, de huidige directeur van de Sky Radio Group (in februari zei Alberdingk Thijm nog dat het voor hem nog geen discussie was om na te denken over een bestuursfunctie), maar een gedoodverfde opvolger, die is er niet echt.

related partner content for mobile comes here

Andersom is het voor bestuurders die de klus aan zouden kunnen geen aantrekkelijke positie. Een ingewijde zegt dat het geen sine cure is om de verschillende bedrijfsonderdelen achter je te krijgen. ‘En aan de andere kant staat Frank Botman op je vingers te kijken. Het is niet makkelijk om hier eer aan te behalen.’ (Botman vertegenwoordigt voor Cyrte Investments en Delta Lloyd 30 procent van de aandelen van TMG en zou de aanjager zijn van het congé van Van Campenhout.) Dat Botman niet de makkelijkste is om mee samen te werken, weet een bron dichtbij RTL. ‘Toen Talpa het belang in RTL moest afstoten en Botman niet meer verscheen bij de aandeelhoudersvergaderingen, werd er opgelucht ademgehaald.’
Een nuance is hier wel in aan te brengen, want een bron weet te melden dat de twee grootaandeelhouders (Cyrte/Delta Lloyd en de familie Van Puyenbroeck) meer op één lijn zijn komen te zitten dan eerder het geval was.

Maar logisch lijkt de keuze om de leiding in handen te geven van een interim-directeur wel te zijn. Die kan in een relatief korte periode een aantal knopen op hoofdlijnen doorhakken. Maar wie is Cees van Steijn (1951) eigenlijk?

Van Steijn staat bekend als puinruimer en is gewend om leiding te geven aan complexe reddingsoperaties. Dat deed hij onder andere bij Newconomy, Landis, Priority Telecom en Blue Fox Enterprises.

Maar Van Steijn heeft ook ervaring met mediabedrijven. Als gedelegeerd commissaris leidde hij de strategische heroriëntatie van Veronica, wat resulteerde in het onderbrengen van de televisieactiviteiten bij SBS Broadcasting, radio ging naar Sky Radio.

Van Steijn noemt ‘corporate renovatie’ zijn specialisme. Van Steijn: ‘Ik noem het: complexe herstructurering van ondernemingen in combinatie met het ontwikkelen van nieuwe activiteiten of samenwerkingsverbanden. Hierbij opereer ik bij voorkeur als tijdelijk bestuurder, inclusief alle lasten en lusten van het statutair directeurschap.’ Van Steijn geeft er de voorkeur aan om zijn honorering te koppelen aan het resultaat van zijn werk omdat dat de betrokkenheid bij de opdracht groter maakt. ‘Een essentiële conditie voor succes.’

Of het opkrikken van de beurskoers tot de KPI’s van Van Steijn behoort, is niet bekend. De koers van TMG ging maandag wel met 6 á 7 procent omhoog, maar analisten verwachten niet dat dat een duurzame plus is. Het is een bekend verschijnsel dat de beurskoers kortstondig reageert op een directiewissel. ‘Time to act when the CEO gets sacked.’

Het FD meldde maandag dat TMG een grondige herziening van de activiteiten wacht. Maar of Van Steijn meer weet te brengen dan een versneld cost cutting programma, is maar de vraag. Een bron verwacht eerder dat Van Steijn op de winkel komt letten. ‘Hij moet de rust bewaren.’

Een rigoureuze kostenexercitie – forser dan het programma dat Van Campenhout had lopen – is wel enorm belangrijk, weet een ingewijde. Gezien de ontwikkelingen op de advertentiemarkt (zie ook winstwaarschuwing van Mecom maandag), moet het besparingsmes geslepen. Met name reorganisatie van de redactie zou uit de taboesfeer moeten worden gehaald. ‘Dat geldt ook voor de positie van de hoofdredactie. De redactie van De Telegraaf moet fors in aantal terug. De tering moet naar de nering worden gezet.’

In een artikel over TMG in Adformatie gingen de handen op elkaar voor de verkoop van alle onderdelen, behalve de krant. Een financieel analist ziet ook na de meest recente ontwikkelingen, geen andere mogelijkheid. ‘Ik zie geen uitweg. De losse onderdelen moeten op een gecontroleerde manier worden verkocht. Wat overblijft wordt van de beurs gehaald. Voor beleggers is TMG niet meer interessant.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in