Ziekenhuis Bernhoven kiest dynamisch logo


Begin 2012 schakelde het ziekenhuis het Amsterdamse adviesbureau BR-ND in om ‘de interne en externe trots voor het ziekenhuis te vergroten’.
De nieuwe hoofdlocatie lag midden in natuurgebied De Maashorst, en dat bleek genoeg inspiratie voor het nieuwe merkverhaal.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Het ziekenhuis is daarnaast het eerste ziekenhuis met een dynamisch logodesign. Het dynamische logo is te bekijken op de website van Bernhoven.
Aanleiding voor het nieuwe merkverhaal was - naast de verhuizing - de veranderende ziekenhuis- en zorgmarkt, verdere professionalisering en de continue zoektocht naar hogere kwaliteit. Bovendien wees marktonderzoek uit dat de externe waardering voor Bernhoven kon worden verbeterd.
Alexander Koene, partner bij BR-ND: ‘Als je met 2.500 medewerkers en 150 medisch specialisten dagelijks honderden mensen helpt - patiënten, familie en andere betrokkenen - dan is de ervaring in het ziekenhuis het krachtigste middel om het merk te bouwen. Het is dan wel zaak dat al die mensen geloven in een mooi verhaal; een gedeelde en betekenisvolle ambitie. Dan stralen ze dat ook uit. De verhuizing was in dit traject dan ook een cadeautje.’
BR-ND zette de Insider in, een interne online merkervaring waarbij iedereen de gelegenheid kreeg gevoelens, meningen en dromen te delen over het huidige en gewenste merk. Kim Cramer, partner BR-ND: ‘We hebben zelfs iedereen gevraagd aan te geven welke vormen, kleuren en fonts het beste bij de toekomstdroom pasten. Het gaf waardevolle inspiratie voor de nieuwe huisstijl.’
Ieders input telde mee. Stella van Emmerik, hoofd Communicatie en Patiëntenvoorlichting bij Bernhoven: ‘We kregen veel positieve reacties. Men vond het niet alleen leuk om mee te denken over de toekomst van het ziekenhuis, de betrokkenheid zorgde ook voor gezamenlijk draagvlak. Gevoelige zaken, zoals het veranderen van ons logo, werden zaken om enthousiast naar uit te kijken.’
Het oude logo:
Het nieuwe:
In het nieuwe logo komen de 3 merkpijlers terug: ‘natuur’, ‘medisch’ en ‘mens. Het ziekenhuis heeft de natuur naar binnen gehaald, natuurlijk draait het om goede medische zorg en het ziekenhuis heeft het streven ‘het meest mensgerichte ziekenhuis van Nederland’ te worden.
De nieuwe huisstijl is ontworpen is vanuit een ‘paperless’ visie, aldus Stella: ‘Steeds meer middelen zijn digitaal. De meeste mensen zullen online en mobiel contact met ons hebben.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid