Mobile Maatwerk: Smartphone & Tablet
6,8 miljard mobiele internet verbindingen wereldwijd . Meer dan 1 miljard smartphones wereldwijd. En met de prognose dat er in 2017 760 miljoen tablets in gebruik zullen zijn, kunnen we stellen dat het mobiele kanaal het primaire interactie en informatie kanaal is en wordt. Dit jaar wordt dan ook verwacht dat het mobiele kanaal de PC zal overnemen als het primaire internet device. Wat betekend dit voor bedrijven?
Het is goed om te zien dat veel bedrijven dan eindelijk schakelen met het uitserveren van een mobiele website, zodat ook zij bereikbaar zijn voor alle mobiele gebruikers. Een nieuwe trend dat we steeds vaker tegenkomen en zullen tegenkomen is de tablet optimized website. Een aantal goeie voorbeelden zijn De Bijenkorf;
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe H&M tablet website:
De NIKE website:
De Audi website:
En het beste voorbeeld: The Atlantic Wire
Persoonlijk vind ik dat de ervaring van een mobiel of tablet geoptimaliseerde website vele maler beter is dan een traditionele desktop website, doordat het rekening houdt met content relevantie, content optimalisatie en content interactie. Binnen desktop websites kan alle informatie gemakkelijk verwerkt worden, maar binnen mobiele websites zal er altijd een analyse plaats moeten vinden welke content relevant is voor het desbetreffende platform. Bij een smartphone website zou er meer gefocust kunnen worden op de essentiële functionaliteiten van een bedrijf, doordat een smartphone toch een ‘lean-forward’ gebruik kent (onderweg, actief, specifiek etc.) en zou een tablet website juist meer kunnen focussen op uitgebreidere functionaliteiten (lean-back: thuis, passief etc). Daarnaast is in mijn optiek content optimalisatie van groot belang. Het mobiele kanaal vraagt om ‘snappy’ to-the-piont informatie dat snel en gemakkelijk toegankelijk is. Daarnaast vraagt het om het gebruik van smartphone of tablet specifieke functionaliteiten als GPS, Camera, Motion Sensor etc. Tot slot is content interactie ‘key’ binnen de optimalisatie van een website naar mobiel. Hierbij kan gedacht worden aan touch-enabled interaction, one-page navigatie (zoals Atlantic Wire), swype navigatie, button optimalisatie en positionering etc.
Kortom, gezien de enorme groei van smartphone en tablet devices kunnen we zeggen dat mobiel het primaire interactie en informatie kanaal zal worden. Om via dit kanaal dan ook bereikbaar te blijven is mobiele website optimalisatie essentieel. Of dit via responsive design of full mobile design zou moeten gaan is een andere discussie. Wel ben ik van mening dat full mobile design resulteert in de beste user experience, doordat content relevantie, optimalisatie en interactie volledig benut worden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid