Politiek = Marketing!?


Niko Koffeman, van Partij voor de Dieren, zei afgelopen maandag in het gratis dagblad de Pers "Die dieren zijn eigenlijk maar Marketing".
En wat mij betreft slaat hij daarmee de spijker op zijn kop. We zijn het punt reeds gepasseerd dat politiek gaat over inhoud. Voor het winnen van de kiezer worden steeds meer technieken gebruikt die sterk lijken op marketing.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe SP wist nog niet zo lang geleden veel kiezers te winnen door gebruik van virale marketing. Een hele slimme zet wat mij betreft van de SP. Een leuke actie met waarschijnlijk behoorlijk wat rendement.
Eigenlijk is Geert Wilders nog het beste voorbeeld van hoe marketing de politiek beïnvloed. Zijn film Fitna is eigenlijk niets anders dan een propagandistisch pamflet voor zichzelf en voor de PVV. Wilders antwoordde al eens op de vraag waarom hij geen ander kapsel neemt, dat als hij dat zou doen, niemand hem meer zou herkennen en hij kiezers zou verliezen, "het hoort bij mijn imago".
Daar draait het dus om: imago, niets meer, niets minder.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid