Personeelsadvertenties -29,2 pct in eerste halfjaar
Dit is het vierde kwartaal op rij dat de daling van het aantal personeelsadvertenties verder afneemt, blijkt uit cijfers van Nielsen. Dat registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend Nederlandse media waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites.
Het hoogtepunt van de groei van het aantal personeelsadvertenties lag in het derde kwartaal van 2006 (48,1%). In het vierde kwartaal van 2006 zette de afname van de groei in, wat zich in het eerste kwartaal van 2008 vertaalde in een daling van het aantal personeelsadvertenties (-3,7%). In het tweede kwartaal van 2009 bereikte de daling zijn dieptepunt met 48,9 pct minder personeelsadvertenties. De daling liep vervolgens terug van -46,0 pct in het derde kwartaal naar -41,2 pct in het vierde kwartaal, gevolgd door -36,5 pct in het eerste kwartaal van 2010 en 20,4 pct in het tweede kwartaal.
In april 2010 nam het aantal personeelsadvertenties af met 21,3 pct tot ruim 50.000, in mei liep de daling iets verder op tot 23,1 pct (bijna 46.000 advertenties) en juni is afgesloten met een daling van 17 pct, oftewel bijna 53.000 personeelsadvertenties. Hiermee lijkt de daling van het aantal personeelsadvertenties zich verder te stabiliseren.
Per mediumtype
Van de in totaal 291.800 geregistreerde personeelsadvertenties, werden er in de periode januari – juni 2010 ruim 265.000 online geplaatst (een daling van 28,6%), bijna 18.000 personeelsadvertenties stonden in dagbladen (een daling van 22,8%) en ruim 7.000 in vak- en managementbladen (-48,2%). Ruim 1.200 personeelsadvertenties werden geplaatst in overige mediumtypen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Marktaandelen
Van de 291.800 geregistreerde personeelsadvertenties, werd 91 pct op internet geplaatst. In de eerste zes maanden van 2009 lag dit aandeel op 90,7 pct. Dagbladen winnen marktaandeel en komen uit op 6,2 pct, in de eerste zes maanden van 2009 was dit 5,4 pct. Vak- en managementbladen hebben wederom marktaandeel in moeten leveren en komen uit op 2,4 pct. Het marktaandeel van de overige mediumtypen is 0,4 pct.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid