'Organisaties missen capaciteit en kennis voor social media'


In de periode december 2011 tot en met februari 2012 deed Yacht (kantoor Utrecht) een onderzoek onder 35 van haar relaties uit de regio. Insteek van de kwalitatieve vraaggesprekken was de ervaring van organisaties met het gebruik van social media.
In 2010 heeft Yacht een vergelijkbaar onderzoek gedaan. Toen waren organisaties vooral op zoek naar de meerwaarde van social media. De kernvragen waren "Is het een hype of een blijvertje? En als we dan inderdaad het belang zien, waar dan te beginnen?"
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBijna twee jaar later blijken organisaties een stuk verder: inmiddels is 80 procent actief op social media, tegen 20 procent in 2010. Van deze 80 procent zit een groot deel nog in de experimentele fase; zij zijn vooral aan het zenden. Ongeveer 42 procent van de respondenten doet nog een schepje er bovenop: zij zoeken ook de interactie op. Maar de drempel naar de volgende fase is groot, aldus Yacht. Het echt integreren van social media binnen de bedrijfsprocessen is duidelijk de volgende uitdaging. Bij slechts 39 procent is social media onderdeel van de communicatiestrategie, 11 procent geeft aan nog helemaal geen strategie te hebben.
Organisaties geven aan hierin capaciteit (47%) en kennis (44%) te missen. Het zelf opzetten van social media activiteiten kost nu eenmaal tijd en inspanning en het is van belang kennis van de verschillende social media op te bouwen. Sommige organisaties huren tijdelijk iemand in, anderen nemen een bureau in de arm. Vooral budget krijgen blijkt lastig in deze tijden. Het draagvlak bij management en directie is daarbij van levensbelang, aldus de onderzoekers. Ambassadeurs voor social media binnen de organisatie zijn volgens Yacht dé winfactor voor een succesvolle implementatie.
Return-on-investment blijkt ook belangrijk, maar dat wordt nog niet overal bemeten. Van de respondenten geeft 15 procent aan nog helemaal geen effectiviteit te meten, 47 procent kijkt naar bereik, 22 procent naar waardering en slechts een handvol kijkt echt naar het effect op (bedrijfs-) doelstellingen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid