Overslaan en naar de inhoud gaan

Op jacht

Het kan geen toeval zijn.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uitgerekend op dezelfde dag dat NRC Handelsblad het nieuwe, flitsende krantje voor jongeren, nrc.next, lanceert, kondigt Unilever, één van 's werelds grootste adverteerders, een herbezinning op z'n 'advertising' aan.

related partner content for mobile comes here

Achter die twee verschillende berichten gaat een gemeenschappelijke oorzaak schuil: de teloorgang van de traditionele consument. Waar overal ter wereld de krant moeite heeft om lezers, met name jongere lezers, te bereiken, worstelt de complete retail - niet alleen wasmiddelfabrikanten - met een soortgelijk euvel.

In de goeie oude tijd moet het heel gemakkelijk zijn geweest: wie iets te verkopen had, zette een advertentie in de krant. Dat die boodschap aankwam, wist ook de journalist die de voorkant van die pagina volschreef. Door de komst van de televisie werd ‘advertising’, net zoals journalistiek, hooguit iets bewerkelijker. Maar niet wezenlijk anders.

Door de digitale revolutie van de jaren '90 - steekwoord: internet - is alles op z'n kop komen te staan. Er is zo’n rijkdom aan mogelijkheden dat iemand weet nog waar de consument zich ophoudt. En daar hebben beide partijen op de markt van vraag & aanbod last van.

Vandaar al die initiatieven om de klant & lezer weer bereiken. Je struikelt er over: een krant peinst over een eigen tv-station, een bank participeert in een omroep, een bierbrouwer zoekt het nog meer in relatiemarketing, sponsoring gooit hoge ogen als communicatiemiddel van de toekomst. Er is een koortsachtige jacht op de onzichtbaar geworden consument aan de gang.

Maar in de communicatiesector - ja, ik heb het over ons - vind ik het zo stil. O ja, om me heen is iedereen dag in, dag uit heel druk bezig met persberichten, PR-plannen, tijdschriften, emails. En natuurlijk ook met nieuwe technieken, zoals ipods. Maar komen onze uitgekiende, prachtig verpakte en goed gedoseerde boodschappen ook aan? Ter bestemder plaatse? Doeltreffend? Of willen we dat liever maar niet weten? Of wachten we tot iemand die vervelende vraag stelt welke helft van de communicatie-euro weggegooid geld is?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in