(Onderzoek) Nederlandse marketeers steeds digitaler
De enquete werd vorige week uitgevoerd op de sites van Adformatie en Marketingonline.nl. 374 mensen vulden de online enquete in.
53,1 procent vindt dat men over de benodigde digitale capaciteiten en tools beschikt om zijn of haar functie effectief uit te voeren. Slechts 18, 8 procent meent dat er nog veel te leren valt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
59,1 procent zegt meer over digital marketing te weten dan zijn of haar manager. De wil is er echter wel bij de manager: 45,5 procent zegt dat de baas zeker wil investeren in digital marketing. Wat betreft collega’s ligt het iets anders: 45,2 procent antwoordt neutraal op de vraag of hun collega’s weten waar ze mee bezig zijn…
53,4 weet zeker dat hun marketinginspanningen werken, en 52,3 procent weet ook zeker dat hun digitale marketing werkt.
Als we verder vragen, blijkt de situatie toch een stuk genuanceerder: 53,6 procent heeft toch wel moeite om ij te blijven met alle veranderingen in marketing. 70,8 procent van de respondenten heeft zorgen over hoe ze de effectiviteit van campagnes moeten bewijzen. Daarnaast zucht 70,5 procent bij de gedachte de ROI van marketing goed zichtbaar te maken. Maar de meeste zorgen zijn er voor de krimpende budgetten: 73,9 procent.
Over het bereiken van klanten maakt 55,9 procent zich redelijk zorgen, 57 procent noem bijblijven met digital savvy concurrenten als zorgenpuntje.
Op de vraag ‘Hoe sterk beïnvloedt jouw marketingafdeling de algehele bedrijfsstrategie van je organisatie?’ antwoordt 54 procent ‘enigszins’, en 34,1 procent ‘sterk’.
Als we vragen op welke gebieden hun bedrijf het sterkste presteert, blijken de traditionele marketingmiddelen een stuk beter te scoren dan opkomende gebieden.
Qua marketing scoren bedrijven volgens respondenten het beste op events (32,9 procent redelijk tot 18,7 procent goed) en pr (gemiddeld 34,1 procent tot redelijk 33 procent). Ook wat betreft creativiteit en innovatie in marketingprogramma’s vinden marketeers dat hun bedrijf gemiddeld tot redelijk scoort (respectievelijk 34,6 en 29,5 procent).
Wat betreft de merkontwikkeling gaat het bij de meeste bedrijven gemiddeld (28,8 procent) tot redelijk (39,7 procent) en goed (12,6 procent).
Wat betreft personalisatie en targeting, digital advertising, mediamixplanning, e-commerce en customer response management, blijven de scores achter. Bij personalisatie en targeting vindt 19,9 procent dat het bedrijf slecht presteert, 32,8 gemiddeld en 20,7 procent redelijk.
En dat terwijl marketeers de komende jaren de meeste waarde toekennen aan personalisatie en targeting (18 procent noemt dit onderdeel als eerste).
64,6 procent antwoordt tenslotte bevestigend op de vraag ‘we zullen niet slagen zonder een succesvolle digital marketingbenadering’.
De onderzoeksresultaten zullen gepresenteerd worden tijdens de Adobe Digital Marketing Journey op 8 november in Amsterdam.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid