Overslaan en naar de inhoud gaan

(Onderzoek) Nederlandse marketeers steeds digitaler

Adobe onderzocht samen met Adfo Groep de staat van digital marketing in Nederland. Maar liefst 53,1 procent van de respondenten vindt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De enquete werd vorige week uitgevoerd op de sites van Adformatie en Marketingonline.nl. 374 mensen vulden de online enquete in.

related partner content for mobile comes here

53,1 procent vindt dat men over de benodigde digitale capaciteiten en tools beschikt om zijn of haar functie effectief uit te voeren. Slechts 18, 8 procent meent dat er nog veel te leren valt.

59,1 procent zegt meer over digital marketing te weten dan zijn of haar manager. De wil is er echter wel bij de manager: 45,5 procent zegt dat de baas zeker wil investeren in digital marketing. Wat betreft collega’s ligt het iets anders: 45,2 procent antwoordt neutraal op de vraag of hun collega’s weten waar ze mee bezig zijn…
53,4 weet zeker dat hun marketinginspanningen werken, en 52,3 procent weet ook zeker dat hun digitale marketing werkt.

Als we verder vragen, blijkt de situatie toch een stuk genuanceerder: 53,6 procent heeft toch wel moeite om ij te blijven met alle veranderingen in marketing. 70,8 procent van de respondenten heeft zorgen over hoe ze de effectiviteit van campagnes moeten bewijzen. Daarnaast zucht 70,5 procent bij de gedachte de ROI van marketing goed zichtbaar te maken. Maar de meeste zorgen zijn er voor de krimpende budgetten: 73,9 procent.

Over het bereiken van klanten maakt 55,9 procent zich redelijk zorgen, 57 procent noem bijblijven met digital savvy concurrenten als zorgenpuntje.

Op de vraag ‘Hoe sterk beïnvloedt jouw marketingafdeling de algehele bedrijfsstrategie van je organisatie?’ antwoordt 54 procent ‘enigszins’, en 34,1 procent ‘sterk’.

Als we vragen op welke gebieden hun bedrijf het sterkste presteert, blijken de traditionele marketingmiddelen een stuk beter te scoren dan opkomende gebieden.

Qua marketing scoren bedrijven volgens respondenten het beste op events (32,9 procent redelijk tot 18,7 procent goed) en pr (gemiddeld 34,1 procent tot redelijk 33 procent). Ook wat betreft creativiteit en innovatie in marketingprogramma’s vinden marketeers dat hun bedrijf gemiddeld tot redelijk scoort (respectievelijk 34,6 en 29,5 procent).

Wat betreft de merkontwikkeling gaat het bij de meeste bedrijven gemiddeld (28,8 procent) tot redelijk (39,7 procent) en goed (12,6 procent).

Wat betreft personalisatie en targeting, digital advertising, mediamixplanning, e-commerce en customer response management, blijven de scores achter. Bij personalisatie en targeting vindt 19,9 procent dat het bedrijf slecht presteert, 32,8 gemiddeld en 20,7 procent redelijk.

En dat terwijl marketeers de komende jaren de meeste waarde toekennen aan personalisatie en targeting (18 procent noemt dit onderdeel als eerste).

64,6 procent antwoordt tenslotte bevestigend op de vraag ‘we zullen niet slagen zonder een succesvolle digital marketingbenadering’.

De onderzoeksresultaten zullen gepresenteerd worden tijdens de Adobe Digital Marketing Journey op 8 november in Amsterdam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in