Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe waarschuwingstekst financiële reclame

De nieuwe regels omtrent waarschuwingsteksten bij reclame voor financiële producten, zoals beleggingsfondsen, zijn vanaf deze maandag van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) opgestelde teksten vervangen bestaande waarschuwingen, zoals de zin dat rendementen uit het verleden geen garanties bieden voor de toekomst. De nieuwe tekst luidt: "Loop geen onnodig risico. Lees de Financiële Bijsluiter." Deze waarschuwing verwijst naar de nieuwe bijsluiter voor complexe financiële producten. De vernieuwde financiële gids bevat een risicometer, waaruit consumenten eenvoudig kunnen afleiden of een belegging al dan niet veilig is.

related partner content for mobile comes here

De AFM verstrekt zowel de waarschuwingsteksten als de bijhorende afbeeldingen van de risicometer, die bedrijven verplicht moeten gebruiken. Zo wil de toezichthouder voorkomen dat ondernemingen de teksten dermate verhaspelen dat consumenten er niets aan hebben. In het recente verleden werden waarschuwingen soms heel snel uitgesproken of klein afgedrukt. Ook bestonden er bijvoorbeeld radioreclames waarin de teksten werden verwerkt tot een vraag- en antwoordgesprek.

De nieuwe waarschuwingen zijn sinds maandag verplicht voor bedrijven, die niet aan de oude regelgeving voldeden. Ondernemingen die wel conform de regels reclame maakten, krijgen tot oktober de tijd om de nieuwe waarschuwingen over te nemen. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in