Nederlandse manager overschat zichzelf
Nederlandse managers zijn enorm resultaatgericht, vinden hun medewerkers. Medewerkers willen graag leidinggevenden met een coachende en participerende stijl, die blijk geven van visie. Managers denken over het algemeen dat ze dat ook doen. In de top 3 van activiteiten geven ze aan vooral met coachen en ontwikkelen van medewerkers bezig te zijn. Maar medewerkers ervaren dat niet zo; zij vinden hun managers vooral resultaatgericht.
Ook laten de onderzoeksresultaten zien dat er geen duidelijke koppeling is tussen de huidige leiderschapsstijlen en de dominante strategische richting van de organisatie. Organisaties blijken daarop ook geen duidelijke check uit te voeren. Als ‘gewenste leiderschapsstijlen’ worden overal coachend en participatief leiderschap genoemd, ongeacht de organisatiedoelstellingen. Datzelfde geldt voor gewenste competenties: vrijwel overal wordt daar ‘ontwikkelen van medewerkers’ genoemd, ook wanneer een organisatie bijvoorbeeld vooral op efficiency gericht is.Wat managers vooral leuk vinden aan het leidinggeven is met mensen werken, de inhoud van hun functie en resultaten boeken. Als stressfactoren worden het meest genoemd ad hoc activiteiten, slecht functionerende IT-systemen, en in het middenmanagement ook slecht functionerende medwerkers.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVoor het onderzoek ‘Leiderschap in Nederland’ ondervroeg The Change Factory (een adviesgroep van Berenschot) ruim 1000 managers en medewerkers van KPN, Interpolis, Belastingdienst, IMN (automatiseringsbedrijf), Caesar (ICT-bedrijf), Gemeente Eindhoven, Gemeente Rotterdam en de Van Gansewinkel Groep.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid