Bannerreus AdLink voert hoge tariefstijging door
Op de nieuwe, per 1 maart verschenen tariefkaart is de gemiddelde cpm (kosten per duizen vertoningen) bannerprijs 28,35 euro. Dat is een stijging met 14 procent ten opzichte van de 24,88 euro op de tariefkaart van januari. In sommige gevallen zijn de tariefstijgingen nog hoger, tot 41 procent. Opvallend is bovendien dat op de nieuwe tariefkaart de mogelijkheid om banners op basis van cpc (cost per click) in te kopen is geschrapt. Door de overname van de mediadivisie van DoubleClick is AdLink de grootste aanbieder van online advertentieruimte. Recent besloten ook PCM Dagbladen, Telegraaf Tijdschriften Groep en Sanoma om de verkoop van hun online advertentieruimte bij Adlink onder te brengen.
Hoewel AdLink veruit marktleider is in online advertising, is het niet zeker dat ze de tariefstijging ook kan doorvoeren. Tariefkaarten geven in de online branche veeleer een indicatie van de prijzen. Media Contacts, het bureau dat de tariefstijging signaliseerde, stelt bovendien vast dat een campagne zonder de inzet van AdLink goed mogelijk is. ‘De ervaring leert dat partijen die in het verleden tariefsverhogingen doorvoerden en weinig concessies deden in het onderhandelingstraject snel op dit beleid terugkwamen, omdat ze hun inkomsten zeer drastisch zagen teruglopen.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVolgens managing director Bas Seelen van AdLink Nederland is het nog te vroeg om conclusies te verbinden aan de gepresenteerde cijfers. Hij benadrukt dat het gaat om voorlopige tariefkaarten. De definitieve tarieven zullen nog gepresenteerd worden aan de markt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid