Overslaan en naar de inhoud gaan

Bannerreus AdLink voert hoge tariefstijging door

De eerste gevolgen van de overname van de mediatak van DoubleClick door AdLink worden zichtbaar: op de nieuwe tariefkaart zijn de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op de nieuwe, per 1 maart verschenen tariefkaart is de gemiddelde cpm (kosten per duizen vertoningen) bannerprijs 28,35 euro. Dat is een stijging met 14 procent ten opzichte van de 24,88 euro op de tariefkaart van januari. In sommige gevallen zijn de tariefstijgingen nog hoger, tot 41 procent. Opvallend is bovendien dat op de nieuwe tariefkaart de mogelijkheid om banners op basis van cpc (cost per click) in te kopen is geschrapt. Door de overname van de mediadivisie van DoubleClick is AdLink de grootste aanbieder van online advertentieruimte. Recent besloten ook PCM Dagbladen, Telegraaf Tijdschriften Groep en Sanoma om de verkoop van hun online advertentieruimte bij Adlink onder te brengen.

related partner content for mobile comes here

Hoewel AdLink veruit marktleider is in online advertising, is het niet zeker dat ze de tariefstijging ook kan doorvoeren. Tariefkaarten geven in de online branche veeleer een indicatie van de prijzen. Media Contacts, het bureau dat de tariefstijging signaliseerde, stelt bovendien vast dat een campagne zonder de inzet van AdLink goed mogelijk is. ‘De ervaring leert dat partijen die in het verleden tariefsverhogingen doorvoerden en weinig concessies deden in het onderhandelingstraject snel op dit beleid terugkwamen, omdat ze hun inkomsten zeer drastisch zagen teruglopen.’

Volgens managing director Bas Seelen van AdLink Nederland is het nog te vroeg om conclusies te verbinden aan de gepresenteerde cijfers. Hij benadrukt dat het gaat om voorlopige tariefkaarten. De definitieve tarieven zullen nog gepresenteerd worden aan de markt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in