Nauwelijks imagoschade voor Shell en Ahold


Shell staat op de tweede plaats, Ahold op zesde plaats (vorig jaar op de vierde plaats), een goede prestatie voor ondernemingen die de afgelopen twee jaar niet altijd positief in het nieuws zijn geweest.
Volwassener
Management Team noemt de communicatie van de ondernemingen “volwassener”?. Bedrijven komen vaker zelf als eerste met het slechte nieuws naar buiten en geven dan ook direct aan. wat ze eraan zullen doen om het tij te keren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSShell-man Jeroen van der Veer is volgens Management Team een goed voorbeeld. Van der Veer kondigde meer geld voor de productie van olie en aardgas aan, toen Shell negatief in het nieuws kwam in verband met de afgewaardeerde oliereserves.
Reclame voor het bedrijf loont. MT noemt Philips, de Rabobank en ABN Amro als voorbeeld. Alle drie de bedrijven zijn afgelopen jaar met een omvangrijke mediacampagne gestart.
De stabiele positie van Ahold en Shell in de toptien lijkt te bevestigen wat communicatiewetenschapper May-may Meijer die in haar proefschrift ‘Does success breed success?’ beweert: dat een grote hoeveelheid televisienieuws leidt tot een betere bedrijfsreputatie.
Weerspreken
Shell en Ahold kregen voldoende televisieaandacht. Maar, zo meent Meijer, een grote hoeveelheid krantennieuws leidt eerst tot een betere en vervolgens tot een slechtere bedrijfsreputatie. De posities van Shell en Ahold in de MT500 weerspreken deze conclusie vooralsnog., aldus Management Team.
Toptien beste imago bedrijven
1 Philips
2 Shell
3 Rabobank
4 ING Groep
5 ABN Amro
6 Ahold
7 Unilever
8 KPN Telecom
9 KLM/Air France
10 Microsoft
Topvijf beste imago bestuurders
1 Gerard Kleisterlee (Philips)
2 John de Mol (Talpa)
3 Ad Scheepbouwer (KPN)
4 Jeroen van der Veer (Shell)
5 Anders Moberg (Ahold)
Topvijf beste imago goede doelen
1 Novib
2 Unicef
3 Artsen zonder Grenzen
4 Vereniging Natuurmonumenten
5 Greenpeace
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid