Overslaan en naar de inhoud gaan

Nauwelijks imagoschade voor Shell en Ahold

Shell en Ahold ondervinden nauwelijks imagoschade ondanks alle negatieve berichtgeving. Dat blijkt uit de MT500, het jaarlijkse onderzoek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Shell staat op de tweede plaats, Ahold op zesde plaats (vorig jaar op de vierde plaats), een goede prestatie voor ondernemingen die de afgelopen twee jaar niet altijd positief in het nieuws zijn geweest.

related partner content for mobile comes here

Volwassener
Management Team noemt de communicatie van de ondernemingen “volwassener”?. Bedrijven komen vaker zelf als eerste met het slechte nieuws naar buiten en geven dan ook direct aan. wat ze eraan zullen doen om het tij te keren.

Shell-man Jeroen van der Veer is volgens Management Team een goed voorbeeld. Van der Veer kondigde meer geld voor de productie van olie en aardgas aan, toen Shell negatief in het nieuws kwam in verband met de afgewaardeerde oliereserves.

Reclame voor het bedrijf loont. MT noemt Philips, de Rabobank en ABN Amro als voorbeeld. Alle drie de bedrijven zijn afgelopen jaar met een omvangrijke mediacampagne gestart.

De stabiele positie van Ahold en Shell in de toptien lijkt te bevestigen wat communicatiewetenschapper May-may Meijer die in haar proefschrift ‘Does success breed success?’ beweert: dat een grote hoeveelheid televisienieuws leidt tot een betere bedrijfsreputatie.

Weerspreken
Shell en Ahold kregen voldoende televisieaandacht. Maar, zo meent Meijer, een grote hoeveelheid krantennieuws leidt eerst tot een betere en vervolgens tot een slechtere bedrijfsreputatie. De posities van Shell en Ahold in de MT500 weerspreken deze conclusie vooralsnog., aldus Management Team.

Toptien beste imago bedrijven
1 Philips
2 Shell
3 Rabobank
4 ING Groep
5 ABN Amro
6 Ahold
7 Unilever
8 KPN Telecom
9 KLM/Air France
10 Microsoft

Topvijf beste imago bestuurders
1 Gerard Kleisterlee (Philips)
2 John de Mol (Talpa)
3 Ad Scheepbouwer (KPN)
4 Jeroen van der Veer (Shell)
5 Anders Moberg (Ahold)

Topvijf beste imago goede doelen
1 Novib
2 Unicef
3 Artsen zonder Grenzen
4 Vereniging Natuurmonumenten
5 Greenpeace

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in