Overslaan en naar de inhoud gaan

E-mail en sms slechter voor IQ dan wiet

Regelmatig e-mailen en sms-en is schadelijker voor de intelligentie dan het roken van cannabis.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zeggen Britse psychologen in The Times en The Guardian. De onderzoekers deden in opdracht van Hewlett Packard bij 1100 vrijwilligers. En wat blijkt: veelvuldig gebruik van elektronische tekstberichten leidt tot slaperigheid, apathie en concentratieproblemen. E-mailen bleek bovendien een bijzonder verslavende bezigheid te zijn.
Zo daalde het IQ van de deelnemers tijdens het e-mailen en sms-en met maar liefst tien punten. Bij cannabisgebruikers is dat gemiddeld 'slechts' vier punten, aldus de wetenschappers. Zij noemen het verschijnsel, dat vooral werkende mannen lijkt te treffen, ‘infomanie’.

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers wijten de tijdelijke daling van het IQ aan de constante afleiding die de digitale tekstberichten met zich meebrengen. De hersenen worden moe omdat zij zich steeds weer op iets anders moeten richten. Daardoor kunnen werknemers zich niet meer concentreren op datgene waarvoor zij worden betaald.
Ook kan de obsessie om altijd bereikbaar te zijn en altijd direct te moeten reageren, leiden tot problemen in de privé-sfeer. Uit het onderzoek komt naar voren dat maar al te vaak alle manieren overboord gaan als een belangrijk mailtje van het werk moet worden beantwoord.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in