
[PERSBERICHT]
Jongeren onder de 30 jaar lopen hierbij voorop: maar liefst driekwart van de smartphones is voorzien van een mobiel bankieren app. Bankieren via een app geeft ze het gevoel meer controle over hun bankzaken te hebben en een derde geeft aan hierdoor minder vaak rood te staan. Vorig jaar maakte 35% van de Nederlanders boven de 16 jaar wel eens gebruik van een app om te bankieren. Nu, een jaar later, is dit percentage 51%. Dat betekent dat inmiddels de helft van de Nederlanders wel eens een app gebruikt om te bankieren. Dit blijkt uit onderzoek van ING uitgevoerd door Kien onder 965 Nederlanders ter gelegenheid van het tweejarig bestaan van de Mobiel Bankieren App van ING.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROS(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDW
Oudere generatie blijft niet achter
In dit digitale tijdperk blijft de oudere generatie (60 jaar en ouder) niet achter. Ook zij omarmen het mobiel bankieren via een app. Vorig jaar bedroeg het aantal gebruikers in deze leeftijdscategorie 14%. Dit aantal is inmiddels verdubbeld naar 30%. Mobiel bankieren bevalt zelfs zo goed dat bijna een kwart van deze groep aangeeft hun bankzaken alleen nog maar via de app op hun smartphone of tablet te regelen. Opvallend is het verschil in locatie waar een app wordt gebruikt. Jongeren gebruiken de mobiele app op diverse locaties zoals werk (62%), onderweg (71%) of in de winkel (61%). De oudere generaties doen dit voornamelijk thuis op de bank en tijdens vakanties.
Mobiele app beïnvloedt gedrag bankieren
Het gebruik van de mobiele app blijkt een sterke invloed te hebben op de manier waarop gebruikers met bankzaken omgaan; 29% van de gebruikers bankiert zelfs alleen nog maar via de smartphone of tablet en niet meer via een desktop of computer. Vooral jongeren maken optimaal gebruik van de mogelijkheden van de app. Zo heeft bijna negen op de tien het gevoel veel meer controle over hun bankzaken te hebben. Positief gevolg is dat 33% ook minder vaak rood staat. De helft van de jongeren geeft aan dat ze hun rekeningen sneller betalen.
Is mijn salaris al overgemaakt?
Bijna alle mobiele bankierders (94%) gebruiken de app om het saldo te checken. Vooral op het moment dat het salaris wordt gestort (73%). Ook controleert het overgrote deel via de app hun bij- en afschrijvingen (83%). Niks is gênanter dan bij de kassa te staan en te ontdekken dat er niet voldoende saldo op de rekening staat. Vier op de tien app gebruikers heeft om die reden wel eens in de winkel hun saldo gecheckt. Ruim een derde van de jongeren heeft wel eens ter plekke spaargeld overgeboekt naar de betaalrekening.
ING introduceerde twee jaar geleden de Mobiel Bankieren App. Inmiddels maken er al meer dan 1,5 miljoen klanten gebruik van en worden er meer dan 280.000 transacties per dag via de app verricht. Gemiddeld wordt er meer dan 1 miljoen keer per dag ingelogd op de app van ING. Het aantal gebruikers is relatief het grootst in het westen van Nederland. Jong en oud zijn actief met de app; de jongste gebruiker is 12 jaar, de oudste is 101 jaar. De app wordt het vaakst geraadpleegd op een smartphone (72%), terwijl 28% van het gebruik via een tablet verloopt.
Lees ook het MobileMarketing.nl interview: Jeroen Losekoot (ING): “Mobiel zal steeds meer een van de onderdelen zijn waar de consument haar bank keuze op baseert.”
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee