Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Missies zijn politiek correct en vooral veel van hetzelfde’

Missies zijn eerder ‘veilige’ reputatie statements voor de bühne dan dat ze iets over de intrinsieke beweegredenen van een organisatie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Missie Monitor is een afstudeerproject van Sarah Pellis, student aan Hogeschool INHolland Haarlem in opdracht van het lectoraat CBRD/ Cross-media, Merk, Reputatie en Designmanagement van Hogeschool INHolland en communicatie-adviesbureau Porter Novelli.

related partner content for mobile comes here

Een mission statement zou de onderscheidende drijfveer van een bedrijf kernachtig moeten weergeven. Maar in de Nederlandse praktijk valt dat nogal tegen, aldus de onderzoekers. Missies zijn veelal vooral obligate opsommingen van maatschappelijke verantwoorde woorden. Ze zijn zelden gedurfd, onderscheidend of inspirerend.

Volgens de onderzoekers vertonen organisatis veel kopieergedrag bij het verwoorden van hun missies. Men gebruikt een soort basisbibliotheek van woorden, kernwaarden en modebegrippen. Duurzaamheid, integriteit, innovatie, kwaliteit, betrouwbaarheid, maatschappelijk verantwoord en respect zijn woorden die veelvuldig voorkomen.

Opvallend is de angst voor te grote ambities en beloftes. Als er al ambities worden uitgesproken, worden daar vaak nuancerende begrippen als ‘optimaal’, ‘waar mogelijk’, ‘een gezonde dosis’ of ‘evenwichtige‘ aan toegevoegd.

Commerciële organisaties hebben het bijna altijd over een tastbaar prestatiedoel en drukken dat veelal uit in voordelen voor de klant. In de helft van de missies komt het woord ‘klant’ expliciet voor. “Your benefit is our mission”, lijken deze bedrijven te willen zeggen. Ook het woord ‘beste’ komt voor in bijna de helft van de missies. Overheidsinstellingen richten zich juist meer op niet tastbare hogere doelen en niet op een beperkte groep belanghebbenden. Zij schetsen een ideaalbeeld, zoals ‘een veilige samenleving’. Maar hun missies zijn daarmee ook enigszins obligaat en voorspelbaar.
Het overgrote deel van de bedrijven lijkt met de missies meer de bedoeling te hebben om aan te prijzen wie ze nu zijn of wat ze te bieden hebben dan dat ze op inspirerende wijze een beweging in de markt of in de samenleving willen veroorzaken.

Ten slotte valt op dat de missie ook wordt gebruikt als een soort correctiemechanisme op het imago. Financiële instellingen hebben het veel meer dan andere organisaties over zaken als vertrouwen, attent zijn, aandacht, eerlijkheid en toewijding. Iets waar zij aan de imagokant juist problemen ondervinden.

Voor de Missie Monitor zijn 99 missies onderzocht van AEX- en AMX-genoteerde fondsen, financiële instellingen en grote overheden en publieke organisaties. Om de missies te kunnen analyseren is een integraal model ontwikkeld waarmee functionele en inhoudelijke elementen van een missie in kaart werden gebracht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in