Marketeers spelen niet in op familiegevoel
Dit blijkt uit onderzoek van NetPanel in opdracht van het trendblad eYe. Nederlanders hebben voornamelijk positieve associaties en warme gevoelens als ze aan het gezin denken waarin ze zijn opgegroeid. Het merendeel van de 370 respondenten (80 procent) laat weten familie op dit moment 'belangrijk' (35 procent) tot 'heel belangrijk' (45 procent) te vinden in het leven.
Ook voor vrienden en bekenden voelt de Nederlander vaak een 'familiegevoel'. Het is
een 'wij-gevoel' dat scherp contrasteert met het 'ik-gevoel' uit de voorgaande, sterk
individualistische decennia.
Respondenten krijgen vooral een warm familiegevoel bij merken of producten waarmee ze in hun jeugd zijn opgegroeid, zoals Douwe Egberts, Hema en Honig. Meerdere respondenten vinden reclames van energiebedrijven, hoewel waarschijnlijk wel zo bedoeld, er juist niet in slagen een familiegevoel over te brengen. Eigenlijk slaan ze de plank mis. Datzelfde geldt voor de Tros, die met haar leuze ‘De grootste familie van Nederland’ eerder ergernis oproept.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid