Overslaan en naar de inhoud gaan

Europa bant agressieve verkooptactieken

Agressieve verkoopmethoden, zoals herhaaldelijk indringend opbellen, worden verboden in de hele Europese Unie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Europees Parlement heeft hiertoe vorige week een voorstel van de Europese Commissie aangenomen, in samenspraak met de EU-landen.
De regeling treft ook oneerlijke verkoopacties. Een winkelier mag bijvoorbeeld niet doen alsof een product slechts tijdelijk beschikbaar is, terwijl het gewoon in het normale aanbod zit. Ook valselijk beweren dat het product wordt aanbevolen, wordt in heel Europa verboden.

related partner content for mobile comes here

Het Europees Parlement heeft de verboden nog iets aangescherpt voor kinderreclame. Tv-spotjes of advertenties mogen kinderen niet langer rechtstreeks aanzetten om iets te kopen, bijvoorbeeld door de zin 'koop dit nu'. Een verbod op 'vraag je mama dit te kopen' was al eerder in het voorstel opgenomen.

’Een prima regeling’, zegt CDA-europarlementariër Bert Doorn in een reactie tegen het ANP. Hij vindt het vooral goed dat de verkoopregels in heel Europa hetzelfde worden. ‘Het rare Duitse verbod op 'twee halen en één betalen' verdwijnt dan gelukkig ook’.

Onzeker is nog of de nieuwe Europese wet gevolgen heeft voor de Nederlandse praktijk. Veel hangt af van de Europese interpretatie van bepaalde termen, vermoedt Doorn. ‘Wat is bijvoorbeeld 'herhaaldelijk' opbellen? In België is telemarketing geheel verboden, in Nederland niet.’
De regeling heeft een lange voorgeschiedenis. De Europese Commissie publiceerde al in 2001 een eerste rapport over bescherming van consumenten tegen oneerlijke verkopers. In 2003
volgde een voorstel. In november 2004 stemden de ministers van Economische Zaken van de EU-landen ermee in, donderdag gevolgd door het Europees Parlement. Na wat formaliteiten kan het nu in werking treden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in