Overslaan en naar de inhoud gaan

Landjepik in marketingland

Dick van der Lecq roept marketeers op te stoppen met na-aperij, prijzenoorlogen en vergelijkende reclame.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door Dick van der Lecq

related partner content for mobile comes here

In m’n studietijd verleidde je een meisje met KlopKlop, poederslagroom van Campina met succesgarantie. Blinde paniek toen mijn Albert Heijn het van de ene op de andere dag uit de schappen haalde en inruilde voor haar eigen merk SlagSlag.

Maar ook Becel, Danone en Cif en Douwe-Egberts gingen vroeg of laat in de kopieermachine van de grootgrutters.

Decennia later gaan de wreedheden in marketingland onverminderd door. Onlangs boog de Duitse rechtbank zich over . Dove wil de kleur blauw gebruiken die Nivea al sinds 1925 als merkkleur hanteert.

Zeker in tijden van recessie staan marketeers elkaar nietsontziend naar het leven. Na-aperij. Prijzenoorlogen. Vergelijkende reclame.

Dirk die wekelijks haar naast dat van Albert legt. Hans Anders die Beter Horen noemt.

Agressie werkt aanstekelijk. Specsavers legt vervolgens Hans Anders weer hardhandig . In het drukke Westen kijken we er niet meer van op. We leven in een verdringingsmarkt. De een z’n dood, de ander z’n brood. Het leven is landjepik.

Op zakenreis door Azië ervaar je hoe het anders kan, Hans. In China, India, Singapore. Maar bijvoorbeeld ook in Myanmar, dat zich na recentelijke opheffing van Europese sancties razendsnel ontwikkelt. Alles groeit en bloeit. Iedereen spreekt elkaar, gunt elkaar, werkt samen en kijkt de resultaten als bamboe de lucht in.

Als je ontspannen bent, lukt alles. Wie goed doet, goed ontmoet. Tegeltjeswijsheid, maar niet minder waar.

Het einde van de triple-dip recessie is een mooi moment om de ‘hard reset’-knop in te drukken. Even terug naar de neutrale ‘fabrieksinstellingen’.

Bevrijd van demonen kiezen we de Dalai Lama settings. Dirk, Albert maar ook Jumbo en Lidl vullen de voor bijstandsgezinnen voortaan samen, met Linda. Specsavers en Hans Anders bevechten elkaar niet meer met overtollige brillen. Maar geven elkaar een hand. En alle bij- of verziende derdewereldkinderen een gratis brilletje.

Hoe moeilijk kan het zijn. Samen groeien we naar het licht toe. We leven nog lang en gelukkig. En landjeschenk gaat dit jaar nog de Van Dale in.

Deze column van Etcetera-directeur Dick van der Lecq staat dit weekend in Het Parool

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in