KPMG: Nederlandse uitgevers blijven worstelen met internet


Het gebrek aan inzicht in de behoefte van de klant én de eigen product gerelateerde organisatie vormen de belangrijkste obstakels in de digitale ratrace. Ruim de helft van de uitgevers wil dan ook binnen twee jaar nauw samenwerken met zijn klanten en ruim 40 procent gaat op zoek naar een partner die kennis heeft van de behoefte van de klant.
Daarnaast zien de uitgevers in toenemende mate een branche- of klantgerichte organisatie ontstaan in plaats van de traditionele productgerichte inrichting van uitgeverijen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens Theo Huibers, partner bij KPMG en hoogleraar Information Retrieval aan de Universiteit Twente, verwacht één op de vier uitgevers de komende twee jaar klantgerichter te werken en gepersonaliseerde informatie te zullen aanbieden.
Huibers: ‘Essentieel hierbij is dat de uitgever zijn klant kent, zijn informatiebehoefte, zijn werkproces en zijn informatieconsumptiepatronen en hierop op het juiste moment inspeelt met de juiste relevante informatie en het juiste medium. Dit kan de mobiele telefoon zijn, maar ook het internet of het traditionele boek. Dit betekent dat de klant een gedoseerd, op maat gesneden multi-mediaal informatieproduct krijgt, de uitgever geen overbodige informatie meer aanbiedt en een geleidelijke transformatie plaatsvindt van een uniform papieren aanbod naar een pluriform multimediaal aanbod. De professionele klant is bereid hiervoor veel te betalen en voor de recreërende klant staan adverteerders in de rij om deze afgebakende klanten te benaderen.’
Hoewel een aantal uitgevers vorig jaar aangaf afscheid te zullen nemen van het meest traditionele product van de uitgever, blijkt het boek nog altijd een favoriet product dat door ruim 75 procent van de bedrijven gevoerd wordt. Huibers: ‘Vorig jaar voorspelden de uitgevers een afname van het aantal boeken van 9 procent. De realiteit is dat het aantal boeken met 12 procent is toegenomen. En ook de voorspelde daling van het aantal tijdschriften, blijkt in de realiteit een toename met 7 procent.’
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat ruim 20 procent van de uitgevers binnen twee jaar weblogs wil aanbieden. Huibers: ‘Hoewel uitgevers soms nog worstelen met deze groep ‘vrije auteurs’ is het beeld van ‘ongevaarlijke hobbyisten’ inmiddels bijgesteld. De meeste uitgevers zoeken naar manieren om weblogs onderdeel te maken van hun uitgeefstrategie.’
Daarnaast blijkt ook de belangstelling voor podcasts toe te nemen. Huibers: ‘Uitgevers kunnen deze technologie op diverse manieren toepassen, bijvoorbeeld als marketinginstrument waarin de auteur een boek aanprijst of als voorgelezen audioboek. Bijna 30 procent van de uitgevers verwacht binnen nu en twee jaar podcasts uit te geven. De Britse markt biedt hiervoor duidelijke schaalvoordelen, maar ook de Nederlandse markt biedt duidelijke perspectieven. De opkomst van iPod en andere MP3-spelers vormt hierbij een duidelijke stimulans.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid