Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: welk merk scoort hoog bij het magische moment?

Marketeers die een emotionele binding met het merk willen creëren, moeten voortaan op zoek naar de magische momenten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zijn rustpunten in de dagelijkse chaos die spontaan tot stand komen en daarom net iets specialer zijn. Tot die bevinding kwamen onderzoekers van het reclamebureau Saatchi & Saatchi en Medialogue (onderdeel van Sanoma). Ze doen verslag in het Belgische zakenblad de Tijd.

related partner content for mobile comes here

'De hypothese dat we ongelukkig worden van de drukte in het leven, klopt niet', zegt Marc Michils van Saatchi & Saatchi. 'Het moderne leven is inderdaad chaotisch. We moeten werk en gezin combineren en hebben daarnaast nog allerlei activiteiten en sociale verplichtingen, maar toch zouden we de drukte niet willen missen. Uit een kwalitatief onderzoek dat Saatchi & Saatchi Engeland uitvoerde, blijkt dat moderne families een evenwicht gevonden hebben in de chaos. Vooral de spontane rustmomenten, wat wij magische momenten noemen, zorgen voor extra geluk.'

Uitgaande van die bevindingen gingen Saatchi en Saatchi en Medialogue op zoek naar de merken die geassocieerd worden met de magische momenten. Aan 3.000 Belgen werd gevraagd om een dag in detail te beschrijven. Bij elke nieuwe activiteit moesten ze ook een geluksscore noteren op een waardeschaal van 1 tot 5. Verder moesten de deelnemers ook telkens één merk noemen dat ze associeerden met de activiteit.

Zo ontstond een top-10 van feelgoodmerken, die horen bij de activiteit met de hoogste geluksscore. Philips wordt daarbij het vaakst genoemd, gevolgd door Sony en Coca-Cola. Op vier en vijf prijken Sleepy en Douwe Egberts. De top-10 van de magische merken ziet er lichtjes anders uit. Dat zijn de feelgoodmerken, die geassocieerd worden met onverwachte spontane activiteiten. Hier voeren ook Philips en Sony de lijst aan, maar Durex staat op drie en Microsoft op vijf.

Sommige merken scoren minder goed op de geluksschaal omdat het product zelf niet meteen geassocieerd wordt met een leuke activiteit. Dreft komt bijvoorbeeld niet voor in de feelgoodlijst of in de magische lijst, maar wordt wel het vaakst vermeld in de dagindeling, na Philips.
De lijst van de meest gemelde merken - zowel positief als negatief – wordt geleid door Coca-Cola, Douwe Egberts en Sony. Toch gaat de regel niet altijd op. Het merk Pampers (overigens wel een klant van Saatchi) is een zeer functioneel product waarvan je misschien niet zou verwachten dat het voor geluk zorgt. Toch komt het onder de activiteiten die betrekking hebben op kinderen op nummer één als feelgoodproduct en scoort daarbij zelfs hoger dan Disney en Lego.

Het onderzoek bevestigt ook enkele clichés. Bij de vermelding van de activiteiten noemen vrouwen merken die betrekking hebben op huishoudelijke taken en verzorgingsproducten, zoals Mr Proper, Danone en Nivea. Bij de mannen vinden we merken als Jupiler, BMW en Black &Decker. Opvallend hierbij is dat vrouwen een relatief hogere geluksscore toekennen aan klusjesactiviteiten en aan de bijbehorende merken. De geluksscore is ook hoger als de activiteit samen met de partner en de kinderen gebeurt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in