Overslaan en naar de inhoud gaan

Betekent triple play financiële zelfmoord voor Europese Telco’s?

Onderzoeksbureau Forrester Research waarschuwt dat lage inkomsten uit en hoge investeringen in breedband en triple play kunnen resulteren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een aantal telecombedrijven bieden op dit moment internettelevisie (IPTV) in combinatie met telefoon en internetdiensten. De bedrijven zetten het triple play-aanbod vaak versneld door vanwege de hevige concurrrentie van kabelaars en de hype die gecreëerd wordt rond het fenomeen Triple Play.
Forrester vindt echter dat de telco’s eerst even diep adem moeten moeten halen voordat ze de volgende stap nemen; de toekomst van IPTV ziet er op dit moment namelijk niet zo rooskleurig uit. Er wordt heel veel geinvesteerd, maar het is nog maar de vraag of en hoe deze investeringen terugverdiend kunnen worden.

related partner content for mobile comes here

Telco’s moeten in ieder geval goed naar hun businessmodel rond de verkoop van de IPTV-dienst kijken. Forrester denkt namelijk dat het huidige verkoopmodel een financiele zelfmoord voor veel telecombedrijven betekent. Het bureau keek naar de winstverwachting van 15 belangrijkste inkomstencategoriën in 17 landen, en komt tot de conclusie dat telecombedrijven met hun huidige verkoopmodellen over 10 jaar gemiddeld opgeteld 3742 euro minder inkomsten per abonnee zullen incasseren.

Telecomproviders in Groot Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje kunnen het slechtst denkbare scenario verwachten, Forrester verwacht dat Deutsche Telekom er het beste vanaf komt. Het bureau adviseert de telco’s om puur defensief naar de internettelevisiediensten te kijken en potentiële inkomsten en zelfs winst maar for the time being te vergeten.

Lars Godell, senior analist telecom bij Forrester, zegt: ‘De verregaande telecom- en mediaconvergentie en de verhevigde concurrentie tussen kabelaars, telecombedrijven en internet service providers zijn er de oorzaak van dat de triple play-markt op dit moment een slagveld is wat betreft het marktleiderschap in de nieuwe ‘digitale huiskamer’. Echter, de lage omzetverwachting ondermijnt deze hype, de hamvraag is dus of operators erin zullen slagen om geld te verdienen aan hun IPTV-push. Op dit moment denk ik van niet.’

Verkopers spelen volgens Forrester in op de angsten van telecombedrijven om inkomsten uit vaste lijn-abonnementen te verliezen. Ze stellen dat telco’s de boot zullen missen als men niet snel triple play diensten gaat aanbieden. Sommige stellen dat triple play de churn flink zal verminderen en dat de inkomsten per gebruiker zullen verdubbelen, dat er binnen 5 jaar break-even wordt gedraaid. Volgens Forrester zijn veel telecombedrijven gevoelig voor deze beloften, maar vinden daarnaast ook zelf dat ze de triple play diensten moeten aanbieden. Ondertussen concurreren de kabelaars met goedkope triple play-abonnementen en halen consumenten over om hun abonnement op de vaste telefoonlijn op te zeggen.

Volgens Forrester krijgen telecombedrijven daarnaast ook nog eens te maken met een aantal strategische problemen; bedrijven worden ten eerste afgeleid door de vele fusies en verkopen in deze sector, interne herstructuringen en consolidaties. Veel bedrijven missen een goed innovatiebeleid, krijgen te maken met zaken die niet in hun core business vallen, en zijn er operationeel en cultureel niet op voorbereid.

Daarnaast denken veel telecombedrijven dat er een pot met goud te vinden is aan het eind van de ‘televisiecontent-regenboog’ (en die is er volgens Forrester dus niet) en gokken teveel op de snelheid van het veranderende kijkgedrag van de consument.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in