Overslaan en naar de inhoud gaan

Kalenders, welk merk wint jouw plekje aan de muur in 2012?

Vele varianten worden aan het eind van het jaar weer gedrukt: ee ene kalender om mensen te activeren, de andere als merchandise item. Welk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit is mijn eerste blogpost op MolBlog.nl. Ik had eerst het voornemen om in januari te beginnen, maar kon het niet laten om toch al te beginnen. Dus nu maar gepost met als thema: Kalenders als interessante Sales Promotion of Merchandise.

De meest bekendste is wel de Pirelli-kalender 2012, die kent natuurlijk bijna iedereen en als je hem nog niet gezien hebt dan staat deze wel . De roemruchte kalender van Pirelli is een knap staaltje marketing voor een product wat niet echt sexy is, namelijk; autobanden.

related partner content for mobile comes here

Rondom deze -voor mannen erg aantrekkelijke wannahave- sales promotie wordt een hele activatieplanning gemaakt. Met onder andere de inzet van een Sneak Preview, en de The Making Of The Pirelli-Calender 2012 creëert de bandenfabrikant toch een redelijke buzz voor, tijdens en na de lancering van de “The Cal”.

Waar Pirelli meer dan voldoende Free Publicity creëert met de kalender, vechten andere merken en bedrijven om dat ene plekje aan jouw muur. Er zijn diverse andere initiatieven om een klant te activeren voor het jaar 2012: ASN Bank komt met een en een . Mocht je bij ASN Bank starten met 'ideaalsparen' of gaan beleggen in het ASN-Novib Microkredietfonds dan ontvang je deze gratis cadeaus. Ondanks de goede gedachte achter de actie, vraag ik me sterk af of deze incentive de consument daadwerkelijk overzet tot actie, maar het onderstreept wel de gedachte van de ASN Bank; werken aan een duurzame samenleving.

Nog een andere kalender die dit jaar verscheen, is de . Een stuk minder chique dan de Pirelli. De boerinnenkalender is in onder andere Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland al jarenlang een hit. De meest populaire krant uit Duitsland, Bild-Zeitung, is daarom zelfs gestart met een verkiezing voor de mooiste boerinnen van het land. Ook in Nederland is deze oproep gedaan, de kalender is te koop bij geselecteerde winkels en wordt daarnaast ook door regionale bedrijven ingezet als relatiegeschenk. Het is mogelijk op een verlegd onderbord als bedrijf de bedrijfsgegevens te vermelden. Door het achterwege blijven of het niet koppelen van een merk aan deze kalender heeft het echter een stuk minder bereik. Mogelijkheid voor een merk om de boerinnenkalender te 'adopteren' en een activatieplan te ontwikkelen.

De Coca-Cola kalender 2012, je hoort er weinig over, maar al jarenlang een standaard item in de merchandise collectie, dit jaar is de kalender voorzien van twaalf verschillende ‘ouderwetse’ tekeningen van Coca-Cola.

Bierbrouwer Grolsch startte begin september al met een cultureel Deventer Evenementenkalender. Grolsch wil met deze evenementenkalender het uitgaan in Deventer op de agenda zetten, letterlijk! De brouwer voelt zich verbonden met de stad Deventer en hoopt hiermee het uitgaansleven een stimulans te geven. Door deze regiosegmentatie is de kans groot dat relatief veel Deventenaren deze kalender al in de keuken hebben hangen. De unieke Deventer Evenementenkalender bevat een jaaroverzicht van culturele activiteiten in Deventer. Daarnaast bevat de kalender een groot aantal kortingcoupons voor een 2e kaartje gratis. Vanaf begin september was deze kalender verkrijgbaar bij aankoop van een krat Grolsch of twee multipacks Grolsch blik in alle supermarkten en slijterijen in Deventer.

Welke kalender hangt straks aan jouw muur? Het antwoord is voor iedereen anders, maar de uitdaging voor een merk is interessanter dan je zou denken. Een merk 365 dagen per jaar bij de klant aan de muur, leuke gedachte. Welke andere vorm van printmedia heeft deze langdurige vorm van exposure? Uit onderzoek blijkt zelfs nog dat kalenders het hoogst scoren als het gaat om een promotie-artikel te bewaren, omdat het als nuttig en bruikbaar wordt ervaren.

Wel mis ik de social media-integratie nog bij kalenders dit jaar. Een 'User Generated Content Kalender' had in dit jaar toch goed ingezet kunnen worden, iedereen heeft tegenwoordig zijn foto’s nog sneller online staan dan de krant zelf. Met behulp van een koppeling met Facebook of Hyves was dit toch goed mogelijk geweest en hadden er mooie creaties kunnen ontstaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in