Overslaan en naar de inhoud gaan

Jupiler delft onderspit in beeldrechtzaak tegen Aldi-pils

Het rode blikje van Buval, een pilsmerk van discounter Aldi, zou te veel lijken op dat van Jupiler. Maar Aldi ging met succes in hoger…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Begin 2016 moest Aldi België op last van de rechter al het pils dat verkocht werd onder het merk Buval uit de schappen worden genomen. De verpakkingen zou teveel lijken die van Jupiler. Buval voert weliswaar een paard als beeldmerk, en geen stier zoals bij Jupiler het geval is, maar door de rode steunkleur verwarring kunnen ontstaan bij de consument, vond AB Inbev (Jupiler) en de rechter ging daarin mee.

related partner content for mobile comes here

Steunkleur
Aldi veranderde de steunkleur vliegensvlug in goud, maar ging ook in hoger beroep. Nu beslist de Belgische beroepsrechter anders. Niet het uiterlijk, maar de naam is doorslaggevend, zegt hij. Bovendien is Jupiler niet te koop in de winkels van Aldi. Daardoor kan ook geen verwarring ontstaan. AB Inbev kan nog in cassatie gaan, maar het is niet bekend of dat ook gaat gebeuren.

Buvel? Duval?
Eerder dit jaar toog ook Duvel Moortgat al naar de rechter vanwege Buval. De merknamen Buval en Duvel zouden teveel op elkaar lijken en elkaar zo in het vaarwater zitten. Dat vond de rechter wel meevallen. Bovendien, zo overwoog hij, is Buval een pilsener en Duvel een speciaalbier. Duvel Moortgat ving bot.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in