Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren positief over korte reclameblokken TMF en MTV

Minibreaks blijken succesvol inzetbaar bij de muziekprogrammering van TMF en MTV, zo claimen de twee zenders.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jongeren staan volgens eigen onderzoek positief tegenover de korte lengte van de blokken en ervaren het benoemen van de duur van het reclameblok als prettig. Hierdoor zappen ze minder snel weg en bekijken ze de commercials met meer aandacht dan normaal.

related partner content for mobile comes here

MTV Networks voerde in januari en februari van dit jaar onderzoek uit. Door de aanpassing in de mediawet is het mogelijk om korte reclameblokken van minimaal 1 minuut in te zetten. Vanaf 19 januari tot en met 13 februari van dit jaar heeft MTV Networks op de zenders MTV en TMF geëxperimenteerd met deze korte blokken. De Minibreaks zijn uitgezonden tijdens de muziekuren op MTV en TMF. Voorafgaand aan de blokken werd gecommuniceerd dat het om een reclameblok van slechts een minuut ging.

Het onderzoek is tweeledig. MTV Networks heeft een analyse gedaan van de kijkcijfers om te zien wat de invloed is op het kijkgedrag van de jongeren. Daarnaast is er, in samenwerking met jongerenonderzoeksbureau YoungWorks, een kwalitatief onderzoek gedaan naar hoe jongeren deze Minibreaks beoordelen en ervaren.

Dat jongeren minder weg zappen blijkt uit een analyse van de blokfactor tijdens de testperiode. De blokfactor van het reclameblok vergelijkt de kijkdichtheid van het reclameblok met de kijkdichtheid van de programmering rondom de blokken voor jongeren van 13 tot 34 jaar. Bij TMF ligt de blokfactor tijdens de Minibreak 4 pct hoger dan tijdens de rest van de programmering. Voor MTV ligt de blokfactor tijdens de Minibreaks zelfs 50 pct hoger dan tijdens de rest van de programmering. Verder blijkt de kijkdichtheid van de zenders tijdens de muziekuren met de Minibreaks te stijgen. Voor TMF ligt de kijkdichtheid 35 pct hoger en op MTV 60 pct.

In januari voerde SBS een test uit met meer, korte reclameonderbrekingen. Hier werd negatief op gereageerd door de kijker en daarom is het experiment gestaakt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in