Overslaan en naar de inhoud gaan

Jokkebrokken

Met de Jokkebrokken campagne speelt Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) handig in op de behoefte van consumenten aan meer transparantie.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gevoelige snaar
Uit blijkt dat bijna 9 van de 10 consumenten het belangrijk vinden dat bedrijven transparant zijn. En de markt voor groene energie is niet bepaald transparant. Er wordt gesjoemeld met groene stroom, door alle grote energiemaatschappijen inclusief zijzelf, aldus de NLE in haar campagne. Het voorbeeld dat het een energiebedrijf slechts € 1,44 kost om via certificaten van grijze stroom groene stroom te maken is schrijnend. Hoewel er geen nieuwe feiten gemeld worden, heeft de campagne door de opvallende manier van communiceren een gevoelige snaar geraakt en zelfs tot Kamervragen geleid. Dat de campagne ook succesvol inspeelt op het cynisme van de consument met betrekking tot duurzame initiatieven, blijkt uit reacties op diverse social media, waar mensen reageren met “zie je wel!” en “dat wisten we toch allang!”.

related partner content for mobile comes here

Botsende belangen
Maar er zijn ook kritische geluiden te horen. Liesbeth van Tongeren van GroenLinks noemde de NLE in het radioprogramma Goedemorgen Nederland 'gewoon een prijsvechter' die klanten van andere maatschappijen wil lokken. 'NLE is nog nooit bezig geweest om samen met andere energiebedrijven meer schone stroom te realiseren.' Daarmee legt ze vinger op de zere plek. NLE lijkt met de campagne onder het mom van het dienen van een groter maatschappelijk doel (het openbreken van de energiemarkt) puur het eigen commerciële belang te willen dienen.
Het voedt met de campagne bovendien het cynisme over groene stroom onder consumenten, waardoor het risico ontstaat dat het de hele markt voor groene energie hiermee opbreekt. Terwijl er ook legio goede voorbeelden en producten zijn, zoals Eneco Hollandse Wind of Windstroom van Windunie. De maatschappelijke rol die NLE voor zichzelf ziet om de energiemarkt open te breken botst met het maatschappelijke belang voor een duurzamere energiesector.
De intentie en drijfveren van NLE corresponderen niet de met boodschap die het afgeeft. Daarmee voelt het niet aan als een authentiek verhaal om voorbij het eigen belang te denken, maar als een platte marketingstunt. Temeer omdat dit ook aansluit op de manier, waarop NLE in het verleden campagne heeft gevoerd.

Leiderschap
Merken kunnen met het dienen van een en met het denken voorbij het eigen belang, rekenen op de sympathie de consument. Driekwart van de consumenten verwacht dat ook van grote merken, aldus het van Havas. Dat vergt een proactieve benadering en leiderschap. Unilever is daar met haar en de ambitie om de milieu-impact te halveren bij verdubbeling van de omzet een goed voorbeeld van. Maar ook , dat onlangs haar campagne tegen obesitas startte en zich daarmee niet langer reactief opstelt op dit thema, maar leiderschap toont.
Omdat de grote energiebedrijven transparantie als thema zelf niet expliciet genoeg op de agenda hebben gezet, moeten ze nu in de verdediging. Als bijvoorbeeld Eneco het issue had geagendeerd, zou dat waarschijnlijk veel geloofwaardiger zijn overgekomen, omdat het aansluit bij haar ambitie om Nederland duurzamer te maken.

Transparantie gaat niet alleen over de feiten, maar ook over duidelijkheid en oprechtheid van intenties, over een eerlijk verhaal, dat past bij de identiteit van het merk. Dat is cruciaal voor de geloofwaardigheid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in