Overslaan en naar de inhoud gaan

Jia you!

De strijd om de medailles in Beijing zal ongetwijfeld vele spannende en emotionele sportmomenten opleveren. Voor marketeers en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er mogen in Nederland twijfels bestaan over de uitstraling die de Spelen van Beijing kunnen hebben op een merk, zoals een onderzoek van MindWorld en Linden & Barbosa onlangs nog aangaf, in China is daar totaal geen sprake van. De strijd wordt hier in volle overtuiging gestreden en waarschijnlijk niet alleen met faire middelen.
De officiële sponsors menen zich met hun miljoenen aan sponsorgelden exclusief gekwalificeerd te hebben om mee te doen. Merken die zich niet aan deze regels houden en het toch nog wagen om het strijdperk te betreden, plegen ‘ambush marketing’. Deze term heeft vooral bij de Olympische Spelen een negatieve klank gekregen, sinds Nike in Atlanta (1996) officiële sponsor Reebok volledig aftroefde met een agressieve reclamecampagne en de groots opgezette publieksattractie Niketown, niet ver van het Olympisch Stadion. Maar je kunt ‘ambush marketing’ natuurlijk ook gewoon zien als een slimme vorm van ‘guerrilla marketing’.

related partner content for mobile comes here

De strijd hier in China is extra interessant omdat er zo veel op het spel staat. Nog nooit eerder zijn de Olympische Spelen gehouden in een land met een zo grote, opkomende consumentenmarkt. De Olympische Spelen vormen een unieke kans om een plek in de harten van de Chinese consumenten te veroveren. En laten we ons niet vergissen. Na alle commotie die er om deze Spelen in het westen is ontstaan, nu waarschijnlijk meer dan ooit. Veel marketeers hier hebben dat al begrepen en willen graag meevaren op de golf van patriottisme die door het land gaat. Dus iedereen juicht mee met China, moedigt China aan en ondersteunt de Chinese atleten:
‘jia you!’ (meer olie!, spreek uit: djiayoo!) is de alomtegenwoordige campagnekreet waarmee dit vuurtje wordt opgestookt.

Let er de komende weken maar eens op: de kreet zal vast ook wel tot de uitzendingen van Studio Sport doordringen, net als ‘Hup Holland!’ natuurlijk. En wat het leukste is: noch het IOC, noch het BOGOC (Beijing Olympic Games Organizing Committee) kan deze kreet beschermen. Officiële sponsors en ‘ambushers’ hebben evenveel rechten om ‘jiayou!’ uit te schreeuwen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in